- Jeg trenger litt tid
Kronprins Haakon er til stede ved markeringen av Oslo samiske barnehages 40-Ärsjubileum - men ville ikke svare om stormen rundt kronprinsessen.
Kronprins Haakon (52) besÞkte fredag Oslo samiske barnehage. Han deltok der pÄ markeringen av deres 40-Ärsjubileum, og i forbindelse med samenes nasjonaldag.
Da kronprinsen ankom stedet stilte Dagbladets utstedte reporter om hva han tenker om kronprinsessens kontakt med overgrepsdĂžmte Jeffrey Epstein.
Haakon valgte Ä ikke svare pÄ spÞrsmÄl, men gikk hÞflig forbi pressen.
PĂ„ vei ut tok han seg imidlertid tid til Ă„ svare pressen.
- Jeg skjÞnner godt at dere har mange spÞrsmÄl, det er ikke rart med alt som foregÄr. Det er helt legitimt. Jeg kommer ikke til Ä svare pÄ de spÞrsmÄlene her og nÄ, sier kronprinsen til pressen.
SÄ kommer spÞrsmÄl om hvorvidt kronprinsessen har lÞyet for ham, og om hvordan han har det.
- Jeg trenger litt tid til Ă„ bare formulere i hodet mitt, hvis dere gir meg et Ăžyeblikk, sier han, og tar seg en kort pause.
- NÄr det er mye som skjer pÄ en gang som det har vÊrt for vÄr familie nÄ, sÄ er jeg litt opptatt av at vi mÄ ha prioritetene i riktig rekkefÞlge. For meg sÄ har det de siste dagene vÊrt viktigst Ä ta vare pÄ flokken.
Han sier videre at de stÞtter Marius Borg HÞiby, og samtidig passer pÄ de andre barna sine som ogsÄ mÄ ivaretas.
- Og jeg mÄ ta vare pÄ kronprinsessen. Heldigvis sÄ tar hun vare pÄ meg ogsÄ. Hun forstÄr at det er mange som Þnsker Ä hÞre fra henne, hun syns det er helt naturlig, hun vil gjerne fortelle - men nÄ klarer hun ikke det.
Avslutningsvis sier han:
- Og jeg sier ogsÄ at nÄ sÄ fÄr hun ikke lov til det. Hun trenger tid til Ä fÄ samle seg, sÄ vil hun gjerne fortelle mer om saken.
Det har stormet rundt de kongelige denne uka, sĂŠrlig rundt kronprinsesse Mette-Marit (52). Forrige fredag ble det offentliggjort flere Epstein-filer av det amerikanske justisdepartementet, og kronprinsessens navn dukker opp hundrevis av ganger.
Det viser seg at Mette-Marit og den overgrepsdĂžmte Jeffrey Epstein hadde tettere kontakt enn antatt.
Kronprinsessen sa selv at hun syns det var flaut, og at hun skulle Ăžnske at hun fortere forsto hvilket type menneske han var.
Fredag kom hun med nok en uttalelse.
- Jeg Ăžnsker Ă„ komme med en dyp beklagelse for mitt vennskap med Jeffrey Epstein. Det er viktig for meg Ă„ si unnskyld til alle dere jeg har skuffet, sier hun ifĂžlge kongehuset.no, og fortsetter:
- Noe av innholdet i meldingene mellom Epstein og meg representerer ikke det mennesket jeg Þnsker Ä vÊre. Jeg beklager ogsÄ den situasjonen som jeg har satt kongehuset i, spesielt kongen og dronningen.
Slottet skriver videre at kronprinsessen skal forklare seg mer utfyllende, men at hun ikke klarer det akkurat nÄ. à rsaken er at hun stÄr i en krevende situasjon, og trenger tid til Ä samle seg.