Må droppe OL
- Fallet i Sveits var for hardt og kom for tett på, sier alpinisten.
Forrige uke, i sitt siste renn før OL, krasjet alpinist Henrik von Appen (31) stygt og ble liggende urørlig i løypa før han litt senere klarte å sette seg opp. Han klarte ikke å komme seg opp på beina igjen på egen hånd og ble fraktet ut av løypa med helikopter.
På Instagram deler han at han nå må stå over sesongens store høydepunkt: Vinter-OL.
- Fallet i Crans-Montana i Sveits var for hardt og kom for tett på OL. Kroppen min er for hardt skadet til å kunne kjempe om medaljer, som for meg er selve essensen av den olympiske ånden, skrev han på Instagram ifølge Bild.
- Derfor har jeg i dag, sammen med mitt kjære team som jeg elsker over alt, besluttet å gi opp mine olympiske ambisjoner og avslutte sesongen.
Der delte han også bilder som viste skadene han har fått i ansiktet. Avslutningsvis skrev han:
- En klem til alle - og nå en velfortjent pause.
Den chilenske alpinisten er en av få søramerikanere i sporten. Han har startet 97 verdenscuprenn, og hans beste plassering er en 14.-plass fra Beaver Creek i 2022.
31-åringen har deltatt i vinter-OL tre ganger tidligere.
Disse alpinistene skal konkurrere for Norge i OL:
Madeleine Sylvester-Davik, Mina Benedikte Holtmann, Kajsa Vickhoff Lie, Marte Monsen, Thea Louise Stjernesund, Bianca Bakke-Westhoff, Timon Haugan, Henrik Kristoffersen, Hans Grahl-Madsen, Fredrik Møller (håper på en liten sjanse til å kjøre super-G i OL etter en skulderskade), Atle Lie McGrath, Oscar Andreas Sandvik, Adrian Smiseth Sejersted og Eirik Hystad Solberg.
Den første alpinøvelsen er lørdag klokka 11.30. Her kan du sjekke ut hele OL-programmet.