- Forferdelig
Her tar skihopper Johann André Forfang (30) farvel med pappa Hugo (68). Når han går ut døra, vet han at han aldri får se faren igjen.
VAL DI FIEMME (Dagbladet): Hugo Forfang døde lørdag kveld, 68 år gammel. Han hadde en alvorlig kreftsykdom.
I midten av forrige uke reiste Johann André Forfang til Tromsø. Han tok farvel med faren som bare hadde dager igjen å leve.
Det private bildet viser at Hugo Forfang lyser opp når han får se barnebarnet Herman.
Så var tida kommet for å gå ut av rommet. Det var livet på sitt mest brutale og hjerteskjærende.
- Det var helt forferdelig. Det var ikke: «Vi snakkes på søndag.» Det var: «Takk for alt. Vi sees aldri igjen.» Den var vond. Det er et traume jeg vil ha med meg resten av livet, forteller Forfang.
Han gir Dagbladet tillatelse til å publisere bildet som viser øyeblikket med faren. Avisa Nordlys har omtalt hendelsen tidligere.
Forfang befinner seg nå i OL i Italia. Fredag kveld er det åpningsseremoni.
- Det går veldig opp og ned. Såpass ærlig må jeg være. Det er tøffe tak om dagen, sier Forfang når Dagbladet møter ham i OL-bakkene i Predazzo.
- Er det forsvarlig å hoppe i OL, bare dager etter at faren din døde?
- Ja. Hvis jeg hadde følt noe annet, ville jeg vært hjemme. Jeg føler at jeg har en jobb å gjøre, og her er jeg. Det var dette pappa ville, forteller Forfang.
- Det var også dette farfaren min ønsket da han døde for tre år siden. Det sier litt om karrieren min. Den var viktig for pappa og farfaren min. De har vært veldig investert i dette. Jeg er utrolig takknemlig. Jeg er heldig som har en familie som virkelig bryr seg.
Skihopperen påpeker:
- Sport er fullstendig uviktig i denne perioden. Men det føles likevel riktig og viktig å være her.
- Faren din er med deg i ånden?
- Ja.
Herrene åpner OL i normalbakken mandag. Der har ikke Norge tatt OL-gull siden 2006, ved Lars Bystøl.
- Er det lov å drømme om noe for din del?
- Drømmer skal du alltid ha lov til å ha. Jeg vet hva jeg sliter med teknisk. Men får jeg kneppet opp nivået litt, kan drømmene bli til virkelighet.
Forfang forteller at begravelsen er utsatt til etter OL.
- Har du et apparat rundt deg?
- Jeg har utrolig mye folk rundt meg som bryr seg. Hovedsakelig er det lagkamerater som tar vare på meg. Det føles som at dette er en riktig plass for meg nå.
Lagkompis Kristoffer Eriksen Sundal sier:
- Det som har skjedd er forferdelig, trist og uforståelig. Vi hadde en prat om det til frokosten i dag. Han takler det godt. Men du ser det i øynene hans at det er vanskelig.
Åpningsseremonien starter klokka 20.00 i dag.