Snur etter klagestorm: - På høy tid
Klagene har rent inn fra fortvilte bileiere som mener de har betalt dobbel pris for gatelading i Oslo. Nå tar bystyret grep.
(Elbil24): - Endelig! Dette har vi jobbet for i lang tid. Vi gleder oss stort over en ny løsning. Det var på høy tid, sier leder Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening til Elbil24.
Maltun har stått i spissen for å endre prismodellen for gatelading i Oslo, som har gjort at elbileiere har betalt for tiden de står ved laderen - og ikke for strømmen.
Nå har politikerne i Oslo omsider tatt til fornuft, ifølge Maltun. Bystyret har nemlig vedtatt en ny prismodell som tar utgangspunkt i hvor mye strøm man fyller på bilen - slik vi kjenner fra hurtigladere.
- Mer rettferdig
En ny løsning er etterlengtet for elbileiere i Oslo. Maltun er klar på at de har mottatt mange klager og henvendelser de senere årene fra frustrerte elbilister.
- Hva var problemet med den forrige prismodellen?
- Den forrige løsningen tok ikke høyde for hvor mye strøm man fylte på bilen. Man fikk en fast timepris uansett, noe som straffet elbilene som ladet tregere. Vi har vært tydelige på at det er mye mer rettferdig om man betaler for selve strømmen, svarer Maltun.
Du leser Elbil24
Følg oss gjerne på Facebook og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Bli PRO-medlem for tilgang til medlemsfordeler og alle våre grundige tester og artikler.
Den nye ladeprisen
Parkeringsavsgiften blir riktignok ikke helt fjernet i den nye prismodellen. Byrådet ønsker å sikre rotasjon på ladeplassene og unngå at biler blir stående parkert og blokkere for andre etter endt lading.
Derfor skal den nye ladeprisen heretter beregnes ut fra tre ulike komponenter, skriver Elbilforeningen - som først omtalte saken. De lister opp komponentene:
- Strømforbruk målt i kilowattimer (kWh). Dette vil basere seg på spotprisen som kommunen betaler for strømmen, inklusiv nettleie, og oppdateres daglig.
- Driftspåslag. For 2025 er beregnes dette til 0,81 kroner per kWh. Dette skal dekke kommunens driftskostnader. Påslaget oppdateres årlig for å gjenspeile de faktiske driftskostnadene.
- Parkeringsavgift. Avgiften varierer etter når du lader og hvor lenge du lader - og om det er i ytre eller indre by.
Selve parkeringsavgiften, som med forrige prismodell har vært på 36 kroner i timen mellom klokka 9 og 20, vil reduseres kraftig med den nye prismodellen. Her er en oversikt over p-avgiften som blir gjeldende når den nye modellen er på plass:
P-avgift, ny prismodell:
Kilde: Elbilforeningen.
I tillegg kommer altså prisen for antall kWh og driftspåslag. Parkering i Oslo er gratis på søndager og på nattestid mellom 20:00 og 09:00 resten av uka.
Priseksempel, ny gatelading-modell:
Eksempel: Om du setter bilen til gatelading i indre by klokka 15:00 en ettermiddag og lar den stå i fem timer, betaler du 180 kroner (36 kr x 5t) med eksisterende prismodell. Med den nye prismodellen ser regnestykket annerledes ut.
La oss si at spotprisen inkludert nettleie er 1,20 kr per kWh og at bilen lader med en effekt på 7,4 kW i fem timer:
- Strømpris: 7,4 kW effekt x 5 timer x 1,20 kr/kWh = 44,40 kroner
- Driftpåslag: 0,81 kroner x 7,4 kW effekt x 5 timer = 29,97 kroner
P-avgift indre by: 12 kr/t x 5 timer = 60 kroner
Total pris for 5 timer: 134,37 kroner
Besparelse mot dagens modell: 180 kroner - 134,37 kr = 45,63 kroner.
Om løsningen for fritak for dem med beboerparkering innføres, vil p-avgiften på 50 kroner fjernes. Da øker besparelsen til 95,63 kroner.
Slipper «dobbel pris»
Et problem med forrige prismodell var at bilister som allerede hadde beboerparkering, måtte betale for ny parkering ved lading.
«Vi som har beboerparkering i et område, må betale «dobbelt» når vi lader. Vi har jo allerede betalt for en plass i bydelen og så må vi i tillegg betale for parkering mens vi lader», skriver en bileier i en tidligere klage til elbilforeningen.
Nå er målet at bilister med beboerparkering skal bli fritatt parkeringsavgift under lading. Elbilforeningen skriver at Byrådet jobber med en løsning. Forhåpentligvis er den på plass når den nye prismodellen etter planen innføres til høsten.
- Vi har snakket med Bymiljøetaten om dette. Vi ble enige om at dette må fikses. Hvordan, vet jeg ikke. Man kan ikke drive å betale dobbelt. Det blir jo for dumt, sier Maltun.
«Gjort en gigatabbe»
Den forrige prismodellen, som frem til høsten vil være gjeldende i Oslo, er som nevnt tuftet på parkeringspris, ikke ladepris. Elbil24 har tidligere omtalt de kraftige reaksjonene som kom etter at timeprisen økte med hele 75 prosent:
Elbil24 har også satt fokus på misnøyen - og gjengitt flere av klagene sendt til Norsk elbilforening opp gjennom. Dette er klager fra medlemmer som har opplevd den utgående gatelading-prisingen som urettferdig og fortvilende:
«Oslos beboere betaler fra før Beboerparkering. Med de nye ladeprisene betaler vi altså ekstra for parkering vi allerede har betalt for, og ikke bare for elektrisiteten. Dette kan umulig være lovlig», skrev et medlem i en e-post til Elbilforeningen.
«Politikerne som ikke forstår gatelading har altså gjort en gigatabbe igjen, og kan kun redde dette ved å skru ned prisene som de gjorde ved forrige tabbe», skrev et annet medlem.
«Dette er fullstendig uhørt», lød dommen fra et tredje medlem.
Bedre ladere
Nå er det imidlertid lys i enden av tunnelen for frustrerte elbilister. Bymiljøetaten sier det vil ta litt tid før den nye prismodellen trer i kraft, blant annet fordi det er tidkrevende å endre skiltingen på ladeplassene.
- Vi antar per nå at realistisk oppstart vil sannsynligvis være høst 2026, skriver mobilitetsrådgiver Sara Teige Kalsås i en e-post til Elbilforeningen.
Og da er det ikke bare prismodellen for gatelading som er bedre. Også selve laderne har fått et løft, ifølge Maltun.
- Laderne med lavest effekt er historie. De nye laderne er nyere og mer moderne. De gir både høyere effekt og er mer avanserte, sier Maltun.