- En absurd opplevelse
Hele to deltakere mÄtte takke for seg, etter en jevn kamp i onsdagens episode.
OBS! Denne artikkelen omtaler hendelser fra onsdagens episode av «Farmen kjendis».
I tirsdagens episode ble endelig informanten Karsten Blomvik (31) avslÞrt, like etter at «Torpet»-deltakerne SÞlje Bergman (50), Martin Sleipnes (39), Stinius Maurstad (31) og Peder Braastad (30) ankom Fredheim gÄrd.
Som ukas storbonde mÄtte Henriette Lien (56) velge tre stykker som skulle mÞtes i «Torpet»-kamp og kjempe seg til Ä bli et fullverdig «Farmen»-medlem.
Valget falt pÄ Bergman, Sleipnes og Maurstad, som mÄtte mÞtes i en kunnskapskonkurranse i onsdagens episode. Til slutt var det sistnevnte som sikret seg seieren og ble dermed et fullverdig «Farmen»-medlem.
- En absurd opplevelse
Det ble altsÄ Martin Sleipnes og SÞlje Bergman som mÄtte takke for seg og reise tilbake til 2026, etter Ä ha bodd pÄ «Torpet» fra starten av.
- Det var tveegget. Jeg var med for Ä reise kjerringa, og skulle slÄ hele gjengen - det var mÄlet! sier Bergman til Dagbladet.
At Blomvik valgte «Team-Farmen» overfor «Team-Torpet», kom overraskende pÄ henne.
- Jeg trodde virkelig ikke at det var lov, og hadde ikke tenkt tanken pÄ at han skulle fÄ velge. Vi hadde jo jobbet for dette i fire uker, og der og da raste det plutselig sammen. Det fÞltes litt ydmykende, og var en absurd opplevelse. Da mistet jeg rett og slett litt piffen.
Bergman tok seg imidlertid i nakkeskinnet og fant tilbake motivasjonen fĂžr onsdagens kamp.
- Jeg var ikke nervÞs, men tenkte heller: «Dette er gÞy!». Hvis jeg skulle ryke sÄ ville jeg ryke med Martin, som jeg hadde vÊrt pÄ «Torpet» med fra start. Da var det kapittelet lukket.
For 50-Äringen var det viktig Ä ikke la seg vippe av pinnen, selv da hun svarte feil pÄ et spÞrsmÄl.
- Det var viktig Ä ikke la det gÄ til hodet pÄ meg. Jeg ga 100 prosent, og var ingen dÄrlig taper den dagen. Da Martin og jeg tapte, sÄ tenkte jeg: «La oss komme oss til Kristiansand og ta et glass vin, sÄ fÄr vi en liten avslutning».
Bergman, som deltok i «Farmen kjendis» i 2021, forteller at det var en helt annen opplevelse Ä vÊre med pÄ «Torpet» i Är.
- Det var mye enklere Ă„ komme seg etter denne opplevelsen. Etter innspilling dro jeg rett opp til Finnskogen med mann og barn, hvor det er utedo og ikke innlagt vann!
- «Farmen» var nok mye mer heftig, fordi nÄ fÞlte jeg meg trygg hele tida. Den usikkerheten kan tÊre pÄ, sÄ nÄ var jeg mindre mentalt sliten.
For 50-Äringen hjalp det ogsÄ at hun hadde lurt med seg en liten gjenstand hjemmefra.
- Jeg smuglet inn en kortstokk! Den visste jeg at vi kom til Ä ha mye glede av. Jeg spurte fÞrst om lov, men da sa produksjonen at vi kunne lage en selv. Men nei, da smuglet jeg den heller inn i sokken. SÄ hver kveld spilte vi kort i et par timer, og da ble samholdet ogsÄ veldig sterkt.
- Fortjente Ă„ rykte ut
Sleipnes oppsummerer «Farmen» og «Torpet» som en opplevelse med opp- og nedturer.
- Jeg har vÊrt pÄ «Torpet» og plukket planker og plottet planer. SÄ ble jeg nappet ut der og sendt som utfordrer, fÞr jeg ble avslÞrt og sendt tilbake. Til slutt sto vi der og Karsten valgte «Team Farmen», da ble teppet revet ut under oss.
Sleipnes forteller at han var forberedt pÄ Ä havne i kamp, og at dette var noe han tok pÄ strak arm.
- Det hadde vÊrt feil Ä vÊre der uten Ä ha vÊrt i kamp. Jeg tenkte: «Yes, da er det min tur til Ä skinne». Hvis det gÄr bra sÄ har jeg fortjent det, da kan ikke noe ta meg pÄ det.
- Men kunnskap er sÄ bingo! Man kan plutselig treffe blink, og i neste sekund ha null peiling. Da jeg fikk vite at det var kunnskapskonkurranse, sÄ jeg bort pÄ SÞlje og Stinius og tenkte: «Fy faen, for en dritt konkurranse Ä mÞte dem i», forteller Sleipnes.
Det ble likevel en jevn kamp, fÞr 39-Äringen gjorde en bitter feil. Da de tre konkurrente fikk i oppgave Ä identifisere riktig type tang, skjÊrte det seg for ham.
Den eneste som hadde riktig svar var Maurstad, som i episoden kunne avslĂžre at det var nettopp Sleipnes som hadde lĂŠrt ham dette.
- Her har jeg gÄtt pÄ «Torpet» og lÊrt Stinius fasiten, men sÄ klarte jeg ikke Ä finne fram til det selv... Da fortjente jeg Ä ryke ut.
39-Äringen sitter likevel igjen med utelukkende gode minner.
- Det er veldig klisjé, men jeg har fÄtt venner for livet. Vi har sitti pÄ denne lille gÄrden og melket den dumme kua hver dag, og delt sÄnne smÄ Þyeblikk. Da knytter man veldig sterke bÄnd. Jeg har jo flirt nÄr jeg har sett folk i denne situasjonen tidligere, men den bobla er hard!