Sprer seg i OL-byen
Norovirus kan ha spredt seg blant flere nasjoner i Milano.
Kort fortalt
- Det finske landslaget i ishockey er rammet av sykdom fĂžr lekene i Italia.
- Fire finske spillere mistenkes Ä ha fÄtt norovirus, og laget bor i samme bygg som den svenske OL-troppen.
- Sverige har iverksatt tiltak for Ä unngÄ smitte, inkludert Ä holde avstand og vaske hender nÞye.
- Troppsjef Fredrik Joulamo bekrefter at flere nasjoner, inkludert Frankrike og USA, kan vĂŠre berĂžrt.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
Sykdom under mesterskap er en idrettsutĂžvers verste mareritt. NĂ„ har det smelt allerede fĂžr lekene starter i Italia.
Onsdag kom meldingen om at det finske damelandslaget i ishockey er rammet av sykdom. Fire spillere mistenkes Ä ha fÄtt det meget smittsomme noroviruset.
Det finske laget bor i samme bygg som den svenske OL-troppen i OL-landsbyen i Milano.
NĂ„ setter Sverige inn tiltak.
- Det vi har fÄtt vite er at Finland har fÄtt en form for mage-tarm-sykdom. Vi vet ogsÄ at Frankrike har fÄtt noe lignende, og at USA har vi fÄtt indikasjoner pÄ at det er noe som har gÄtt, forteller troppsjef Fredrik Joulamo til Expressen.
NÄ er oppdraget Ä holde seg unna finner pÄ hotellet.
- Vi prÞver Ä finne ut: hvilke veier bruker de, hvilke heiser bruker de og hvordan jobber man med vaskeri og annet som er delte lokaler. SÄ vi har en god dialog der. Ellers prÞver vi Ä unngÄ nÊrkontakt med aktive fra andre land nÄ. Bruke hÄndsprit, men vaske hendene veldig nÞye. Det er omtrent det man kan gjÞre, fortsetter Joulamo.
Spiller Hilda Svensson bekrefter at spillerne nÄ er svÊrt bevisste pÄ situasjonen:
- Akkurat nÄ er det Ä holde avstand fra de fleste og vaske hendene. Og man behÞver jo kanskje ikke klemme dem...
Hverken pÄ kvinne- eller herresiden er Norge kvalifisert til ishockeyturneringen i Milano.