Trump-topp trekker seg
Donald Trumps sjeføkonom har fått ny jobb.
Donald Trumps sjeføkonom, Stephen Miran, fratrer stillingen sin med umiddelbar virkning.
Det skriver Politico.
Miran ble i desember 2024 utpekt av Trump som leder for rådet med presidentens nærmeste økonomiske rådgivere. Stillingen er ofte omtalt som presidentens sjeføkonom.
Han fungerte i stillingen fram til september i fjor, da Trump nominerte Miran til styret i den amerikanske sentralbanken.
- Han har vært sammen med meg siden begynnelsen på min andre periode, og hans økonomiske ekspertise er uten sidestykke. Han kommer til å gjøre en fremragende jobb, skrev Trump på Truth Social da han nominerte Miran til sentralbankstyret.
Miran har siden nominasjonen vært i ulønnet permisjon fra rollen som rådsmedlem.
Mandatet hans i sentralbanken utløp formelt i utgangen av januar, men han kan bli sittende på ubestemt tid, frem til presidenten utnevner en etterfølger til plassen hans.
«Da jeg tok en ulønnet permisjon fra rådet for å starte i sentralbanken, lovet jeg senatet at hvis jeg ble i sentralbanken lenger enn ut januar, så skulle jeg forlate jobben som sjeføkonom», skriver Miran i sitt avskjedsbrev, ifølge den amerikanske avisa.
Miran skriver videre at det er viktig å holde ord, når han nå fortsetter å utføre jobben i sentralbanken.
«Det er derfor med et tungt, men også stolt hjerte, at jeg leverer min avskjedssøknad fra rådet og Det hvite hus», la han til, og beskrev arbeidet i Det hvite hus som «æren i sitt liv».
Miran, som har en doktorgrad i økonomi fra Harvard University, var en ledende forkjemper for presidentens handelspolitiske agenda.
Talsperson for Det hvite hus, Kush Desai, uttalte at Mirans «briljante innsikt og sterke forsvar av presidentens politikk gjorde ham til en enorm ressurs for Det hvite hus».
Desai omtalte videre Miran som et sentralt medlem av Trump-administrasjonens økonomiske team.