Måtte endre navn
Forbund går sammen og tar OL-grep etter bråk og protester i USA.
Tre amerikanske OL-organisasjoner har endret navnet på et fellesområde for OL-utøvere i Milano-Cortina fra «Ice House» til «Winter House». Det skriver amerikanske medier, blant andre CNN.
Årsaken er bråket med Immigration and Customs Enforcement (ICE), som har gjennomført en rekke aksjoner mot innvandrere og slått hardt ned på demonstrasjoner i Minnesota den siste tiden.
To amerikanere har blitt skutt og drept av ice-betjenter de siste ukene. Etter dødsfallene til Renee Good og Alex Pretti har det oppstått store protester.
Forbundene til amerikansk kunstløp, ishockey og hurtigløp på skøyter har gått sammen om å opprette et «gjestfrihetshus» for olympiske utøvere og deres familier på hotellet Aethos Milan i Milano.
Området ble først kalt «Ice House», men Ice har nå assosiasjoner til noe helt annet i USA. Det har ført til at det nå skal hete «Winter House».
Den amerikanske kunstløperen og medaljehåpet Amber Glenn mener det er fornuftig.
- Det er uheldig at begrepet «ice» ikke er noe vi kan omfavne på grunn av det som skjer og implikasjonene av det enkelte personer gjør, sier hun ifølge nyhetsbyrået Reuters og fortsetter:
- Dessverre er det svært opprørende og veldig belastende å se dette i mitt eget land. Og jeg kan ikke forestille meg hvordan folk som har blitt direkte berørt av dette, har det. Derfor mener jeg det er fornuftig å endre noe så lite som et navn dersom det kan få noen til å føle seg mer komfortable.
Vinter-OL er allerede i gang med sine første øvelser onsdag kveld. Åpningsseremonien er fredag kveld.