Herold

Helseministeren tror, som bestemor trodde

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Kjetil Bjørdal Published: 2026-02-04 07:27:57
Helseministeren tror, som bestemor trodde

Jeg minnes min bestemor med varme. Hun var et omtenksomt og generøst menneske som tok vare på sine.

Helseministeren tror, som bestemor trodde

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Særlig minnes jeg at hun i mange år snakket om at hun skulle spandere bunad på meg. Vi hadde mange samtaler om hvilken bunad jeg skulle få, Sunnmørsbunad eller Nordlandsbunad. Så en dag kom endelig dagen. Under et av mange besøk ved min bestemors kaffebord erklærte hun at nå skulle jeg få med meg penger for å kjøpe bunad. Hun reiste seg, ruslet inn på soverommet. Jeg hørte henne lete etter nøkkelen til den lille safen sin, safedøren som knirket litt da hun åpnet den og det lille metalliske smellet når hun lukket den igjen. Så skrittene tilbake til kaffebordet, hvor hun smilende strakte ut hånden med pengene jeg skulle få kjøpe bunad for.

Les også:

500,- kroner fikk jeg. Høflig som jeg er, takket jeg naturligvis, men en bunad kostet den gang rundt 30 000,-

Når helseministeren i NRKs dagsnyttsending den 29 januar erklærer at alle sykehusene har ansvar for å levere forsvarlige helsetjenester innenfor de rammene Stortinget har besluttet, provoseres jeg av ansvarsfraskrivelsen og tenker at bordet faktisk skal snus.

Helseministeren har, som bestemor hadde, visjoner og drømmer om noe stort og fint. Helseministeren tror, som bestemor trodde, at man kan kjøpe en 30 000 kroners bunad for en enkel 500-lapp.

Ja, det er sykehusenes ansvar å drifte innenfor de rammene stortinget tildeler gjennom statsbudsjettet, men det er ene og alene helseministerens ansvar å sørge for at sykehusene tildeles de rammer som er nødvendige for å gjennomføre det samfunnsoppdraget helseministeren selv har valgt å gi sykehusene. Dette ansvaret kan ikke ministeren fraskrive seg.

Helseministeren uttalte også at HMR har hatt en større bemanningsvekst enn det har vært økonomisk grunnlag for. Ingen som jobber nær pasientene opplever å ha sett noe til denne bemanningsveksten. Det er godt mulig at antall stillinger har økt, men hvorfor?

Hvert år pålegger Regjeringen sykehusene stadig nye oppgaver, som økning i intensivkapasitet og tarmscreening. Nye oppgaver krever flere stillinger for å løse disse oppgavene. Derfor må Regjeringen må også følge opp med varig og bærekraftig finansiering av disse nye oppgavene. For stor bemanningsvekst? Tull, faglig forsvarlighet kalles det.

Om vi skal imøtekomme helseministerens nye drømmer, må helseministerens gamle drømmer pakkes vekk først. Hva om ministeren tok like mye ansvar for å beslutte hvilke oppgaver vi ikke lenger skal drive med, som han tar ansvar for å påføre oss nye oppgaver?

Styrking kan man til en viss grad gjøre gjennom omstilling og effektivisering over tid, men det krever uansett forsvarlig finansiering, ikke nedskjæring, dagdrømmer og fagre ord.

HMNs administrerende direktør Jahn Frich har nå forstått alvoret og vurderer nytt likviditetslån til HMR som nødløsning. Når skal helseministeren forstå alvoret? Man holder ikke varmen av å pisse i buksa, det eneste som sikrer en bærekraftig spesialisthelsetjeneste inn i fremtiden er mer realistisk finansiering fra Stortinget.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (14)

HMR 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) HMR 🏷️ (keyword) Leserinnlegg 🏷️ (keyword) MENINGER 🏷️ (keyword) HMR (entity) Regjeringen (organization) Stortinget (entity) Jahn Frich (person) NRK (entity) Nordlandsbunad (entity) Nordvest (entity) Sunnmørsbunad (entity)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, HMR
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, HMR