Lyd vekker oppsikt
Knirking skaper reaksjoner: - Dette har jeg virkelig aldri opplevd, sier forfjamset nederlandsk trener.
OL starter fredag, men allerede nå er skøyteløperne på plass i Milano og forbereder seg til lekene.
I forkant av lekene har flere utøvere beskrevet isen i OL-hallen som «sprekkete» og litt som å gå på naturis, slik Dagbladet omtalte forrige uke. Nå vekker isen oppsikt også i verdens fremste skøytenasjon.
I en sak hos Telegraaf beskrives lyden isen gir som hul og knirkende. Lyden høres godt og flere forteller at de kan høres som at isen står i fare for å sprekke.
- For meg er denne lyden ny. Dette har jeg virkelig aldri opplevd før. Det høres veldig merkelig ut, sier Nederlands landslagssjef Jac Orie til avisa.
Til tross for knirkingen melder flere utøvere om at isen er god. Også de norske skøyteløperne er på plass i Milano. Dagbladet har ikke lyktes å få noen kommentarer fra dem etter å ha trent på isen.
- Jeg har hørt at det er en litt annen følelse og lyder (hult) der. For min del så tror jeg at det kan være bra. Jeg tror at jeg er en av de løperne i startfeltet som håndterer det best, sa Bjørn Magnussen til Dagbladet forrige uke.
Skøyteøvelsene starter lørdag med 3000 meter for kvinner klokka 15.55. Dagen etter går herrene 5000 meter.