De nyttige idiotene
Jeffrey Epsteins globale nettverk av mektige og rike menn ville styre verden. De fikk hjelp av mange nyttige idioter.
Kronprinsesse Mette Marit havnet til slutt på forsiden av The New York Times. Selv norske kongelige er eksotiske nok til å skape overskrifter i USA når de henger med historiens mest notoriske sexforbryter. Men det er en langt mindre glamorøs nordmann som får mest oppmerksomhet blant dem som gransker Epstein-skandalens intrikate forbindelser helt til topps i internasjonal storpolitikk.
Thorbjørn Jaglands omfattende kontakt med Epstein gjennom flere år er oppsiktsvekkende av flere grunner. Det ser ut som han i likhet med så mange andre har latt seg blende av Epsteins penger og omgangskrets, og glemte å spørre seg hvilke gjenytelser Epstein kjøpte med sin sjenerøse oppmerksomhet. Eller kanskje han innbilte seg at de to var jevnbyrdige deltakere i spillet Epstein drev, og at de bare utvekslet informasjon til gjensidig glede? Menns forfengelighet synes nettopp å ha vært Epsteins mest verdifulle valuta når han fanget toppolitikere, finansfolk og akademikere i nettet sitt. Jagland var et lett og villig offer.
I brevvekslingen kommer det frem at Epstein ønsket å utnytte Jaglands forbindelser til russiske toppolitikere, blant annet utenriksminister Sergej Lavrov, for å sette ham i forbindelse med Putin. Epstein maser gjentatte ganger, og Jagland svarer at han vil forsøke å ordne et møte. Det går ikke fram om møtet fant sted, men Jagland var på den tiden generalsekretær i Europarådet og hadde selv et møte med Putin i Moskva.
Derfor er Jaglands Epstein-kontakt en av trådene det nøstes i når det jaktes på den hellige graal i amerikansk journalistikk. Hva har Putin på Trump? Hadde Epstein noe på Donald Trump som han overleverte til Putin? I andre brevvekslinger, blant annet med Maga-strategen Steve Bannon, skryter Epstein av at han sitter på informasjon som vil ødelegge sin gamle kompis og svirebror. Han er besatt av Trump lenge etter at de brøt kontakten og opererer fortsatt i Maga-universet. Trump var helt til det siste Epsteins mann.
Mange av de frigitte dokumentene er sladdet, noen er helt unntatt offentligheten og mange er fortsatt ikke frigitt. Det er ikke fritt for at hemmeligholdet åpner for rykter, halvsannheter og konspirasjoner, men det er mer enn tilstrekkelig med informasjon til å tegne et bilde av samrøret mellom politikere, tekoligarker, finansmilliardærer og institusjoner. Epstein hadde et enestående internasjonalt nettverk med forbindelser til Mossad, India, Russland, til Bannon og høyreradikale i Europa. Særlig Europa fremstår som en lekegrind og et prøvefelt for påvirkning og manipulering. EU er fienden, slik FN er det globalt. Kan de kuppe et valg der, kan det gjøres i USA og andre steder.
Tekoligarken Peter Thiel, mannen bak JD Vance, skriver i en epost til Epstein tre dager etter Brexit-avstemningen: «brexit, just the beginning». På hva? Spør Epstein tilbake. «Retur til tribalisme, som motsetning til globalisme.. det er lettere å finne ting som er i ferd med å kollapse enn den nye store muligheten.»
Tilbake til stammesamfunnet. Oss mot dem. La det kollapse. Det er mer enn en eplekjekk sjargong, som gjennomsyrer mange av Epsteins brevvekslinger. Det er også uttrykk for et samfunnssyn som er alt annet enn demokratisk i en verden hvor ulikhetene øker.
I Trumps andre presidentperiode har disse private superrike aktørene flyttet inn i Det hvite hus. De betalte for presidentvalget, utnevnte visepresidenten, forhandler med Putin om Ukraina og planlegger fremtiden for Gaza. Korrupsjonen er hinsides skamløs, lovlydigheten borte. Den ovennevnte Thiel mener kapitalisme ikke en gang er forenlig med demokrati, og at en elite bør styre. Europa nærmer seg sivilisatorisk kollaps på grunn av reguleringer, velferdsstater og svake regjeringer, etter deres mening.
Spor av den samme tankegangen finner vi blant mange rike, det er sant, også blant nordmenn i Sveits, men dette er en helt annen klasse av superrike som har fått vokse fram og har etablert en parallellverden, hvor man har makt og midler til å styre amerikansk politikk og manipulere britiske valg. Deres selvbilde er så astronomisk at de vil leve evig og reise til Mars. Enn så lenge må de holde ut med laverestående jordboere som fortsatt lever i en regelstyrt verden de har forlatt.
Fordelen er at disse folkene er lette å lure og misbruke. De vil så gjerne være med.
Epstein-avsløringene er først og fremst sjokkerende på grunn av de groteske overgrepene, som pågikk i flere år uten å bli stanset, tross varsler, etterforskning og til og med en domfellelse, tross at hundrevis av jenter etterhvert sto frem eller vitnet. Virginia Giuffres historie var kjent da Mette-Marit dro på tur med guruen sin til overgriperen, da Jagland avtalte å møtes til en middag i Paris, da Børge Brende jattet med om å erstatte FN med milliardærklubben i Davos. Epstein var avslørt som det monsteret han var og likevel lot de seg forføre av rikdommen og oppmerksomheten. Det ville vært ubegripelig, hvis det ikke var for at så mange medvirket, lukket øynene og holdt kjeft.
Det er på tide å åpne øynene.