- Trasig det som skjer
Lars Haltbrekken (SV) stemte for Ă„ skrote monarkiet i dag. Men han godter seg ikke over krisa i kongehuset.
Stortingsrepresentant for SV, Lars Haltbrekken, stemte for Ă„ bevege Norge i retning av republikk i dag.
Forslaget falt med 141 mot 26 stemmer. Det ble altsÄ en knusende seier for kongehuset i Stortingssalen, i en tid der tilliten til kongehuset svekkes i verden omkring.
- Det som har skjedd verken svekker eller forsterker forslaget. Dette er et prinsipielt forslag om hvordan vi skal utpeke statsoverhode i dag. Skal det vĂŠre igjennom valg, eller igjennom arv, sier Haltbrekken.
Det stemmes vanligvis over Norges konstitusjonelle forfatning en gang tidlig i hver stortingsperiode. Slik sett var tirsdagens avstemning udramatisk. Men timingen for avstemningen denne gang gjÞr at spÞrsmÄlet er mer aktuelt enn det pleier.
Monarkist og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener det gjorde dagens avstemning spesiell.
- Er det litt mer viktig for deg Ă„ forsvare kongehuset i disse dager?
- Svaret pÄ det er «ja». Det er ikke bare rutine, den debatten som er rundt nÄ, med mye storm i Þyeblikket, er det viktig Ä understreke hvordan det konstitusjonelle monarkiet i Norge har fungert over tid. Det har vÊrt veldig stabiliserende, sier Vedum.
- USA er det eneste landet i vedren med en eldre grunnlov enn Norge. De har president. Det er mye mer uro rundt det politiske systemet i USA enn det er i Norge, sier Vedum.
- Helt forferdelig
OgsÄ Haltbrekken trekker fram USA - men snur pÄ argumentet.
- Det gode er jo at Donald Trump kan avskaffes igjennom valg, og at han under dagens regler uansett bare kan sitte en begrenset periode. Hadde han vĂŠrt konge, kunne han sittet livet ut, sier Haltbrekken.
Selv om mange i disse dager har endret syn pÄ enkeltmedlemmer i Kongehuset, er oppslutningen om monarkiet som styreform fortsatt solid: I en fersk meningsmÄling som Norstat har gjennomfÞrt for Dagbladet og NRK, svarer 66 prosent at de stÞtter monarki som styreform.
- Det mÄ vÊre et flertall i befolkningen som Þnsker dette. Derfor foreslÄr vi en folkeavstemning, der en republikk trÄr i kraft dersom man fÄr et ja, sier Haltbrekken.
- Men er man ikke avhengig av en krise eller en alvorlig svikt i dĂžmmekraft i kongehuset for at folk skal endre holdning?
- Nei. OgsÄ en president kan ha sviktende dÞmmekraft, det ser vi daglig. Det er en menneskelig egenskap.
- SÄ dere gÄr ikke og venter pÄ at kongehuset skal smuldre opp innenfra?
- Nei, pÄ ingen mÄte. Tvert imot synes jeg det er trasig det som skjer. Det er et menneskelig aspekt i det som jeg synes er helt forferdelig. Vi gjÞr dette fordi vi mener det er prinsipielt riktig, ikke pÄ grunn av denne type ting.
- Vil ikke vĂŠre dommer
Dagens krise har ikke svekket Trygve Slagsvold Vedums tro pÄ det norske monarkiet.
- Rettssaken er voldsomt alvorlig. Men styringsformen har vĂŠrt stabiliserende og en god ramme for det norske folkestyret, sier Vedum.
- Det som nÄ skjer illustrerer vel noen av problemene med at makt og privilegier gÄr i arv?
- Derfor er det ogsÄ viktig at man har en maktkritisk presse og debatt rundt dette hele tiden. Alle styreformer har fordeler og ulemper, ogsÄ et konstitusjonelt monarki. Men man mÄ se pÄ hvor stabil styringa av Norge har vÊrt, hvor fellesskapsorientert det er, og hvordan monarkier tilrettelegger for fredelige maktoverganger, sier Vedum.
- Skal man gjÞre en radikal endring nÄr det skjer sÄ mye uro rundt oss, mÄ det begrunnes i grunnleggende problemer i styringen av landet. Og det er det ikke. Det er trygt og godt, og der gir monarkiet en god ramme.
- Hviler argumentet ditt pÄ at vi har vÊrt igjennom en tid med «gode konger»?
- Det er ingenting som skulle tilsi at ikke kronprins Haakon skulle bli en god konge nÄr han fÄr den rollen. Eller Ingrid Alexandra nÄr hun tar over.
- Det er heller ikke noe problem for Senterpartiet at Mette-Marit blir dronning?
- Nei. Vi mÄ huske pÄ at det er veldig storm akkurat nÄ. Jeg vil ikke gjÞre meg til dommer over kronprinsesse Mette-Marit. Vi mÄ huske i stormen at hun er et menneske ogsÄ. Det er ganske voldsomt det hun stÄr i. Man ser ikke hele bildet nÄr det stormer som verst, sier han.
- GÄr det an Ä se for seg en monark som fungerer sÄ dÄrlig at ogsÄ du vil Þnske Ä endre systemet?
- Det har man jo sett i verdenshistorien, for sÄ vidt. Da fÄr vi «ta det nÄr det kjÊm». Jeg tror det er viktig nÄr verden er sÄ urolig som nÄ at vi har noen felles institusjoner, sier Vedum.
- DÄrlig samvittighet
OgsÄ Lars Haltbrekken har stor sans for dagens konge.
- Kongen er en veldig Älreit fyr, og utfÞrer kongegjerningen pÄ en veldig god og samlende mÄte. Han er pÄ mange mÄter et forbilde for Ä samle landet, og hadde det vÊrt mulig Ä stemme pÄ ham som president, ville jeg gjort det, sier Haltbrekken.
Kongen er ogsÄ hÞy beskytter av Naturvernforbundet, der Haltbrekken var leder i elleve Är.
- SĂ„ jeg hadde noen samvittighetskvaler da jeg gikk opp for Ă„ argumentere mot monarkiet i dag, sier Haltbrekken.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss pÄ 24 00 00 00.
đ Published by 2 sources - Compare: