22-åring mistet livet
En australsk kvinne døde etter at sekken hennes ble sittende fast i en skiheis i Japan.
En 22 år gammel kvinnelig australsk snowboardkjører døde etter en skiheisulykke i Japan.
Ulykken, som omtales av flere utenlanske medier, skjedde på et kjent skisted i Tsugaike i Otari, nord for Nagano, fredag morgen.
Ifølge The Independent satte en løs hoftebeltespenne på sekken hennes seg fast i heisstolen mens brystremmen fortsatt var festet. Dette gjorde at hun ble dratt etter heisen i snøen og hengende midt i lufta.
Det kommer fram i en uttalelse fra administrerende direktør ved feriestedet, Kubo Tsuneo.
Hjertestans
Rapporter sier at kvinnen ble kritisk skadd i hendelsen.
Heisen ble stoppet av en ansatt som trykket på en nødknapp, og det ble iverksatt hjerte- og lungeredning. Snowboardkjøreren ble deretter kjørt til sykehus etter det som så ut som en hjertestans.
Livet sto imidlertid ikke til å redde, og kvinnen døde kort tid etter.
Tsugaike Mountain Resort og heisselskapet Tsugaike Gondola Lift Co. har i fellesskap beklaget ulykken og sagt at det vil bli iverksatt en etterforskning av den fatale hendelsen, skriver The Guardian.
- Dypeste medfølelse
Selskapets administrerende direktør har også uttrykt dyp medfølelse med kvinnens familie og lovet å gjøre sitt ytterste for å hjelpe dem.
Australias utenriks- og handelsdepartement uttaler at de «gir konsulær bistand til familien til en australier som døde i Japan».
- Vi sender vår dypeste medfølelse til familien i denne vanskelige tida, sier en talsperson for Australias utenriks- og handelsdepartement.
Japan anses som en av de mest populære vinterdestinasjonene i Asia, og tiltrekker seg et stort antall utenlandske turister som søker puddersnøforhold.