Kameraene fjernet: - Ikke bevis
Lørdag var kameraene som filmet mot Melkøya fjernet. Det var ikke etter krav fra politiet.
Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.
HAMMERFEST (Dagbladet): Fredag opplyste politiet at det er gjort funn av to svært avanserte kameraer som pekte mot Equinors gassanlegg på Melkøya.
Da Dagbladet oppsøkte den aktuelle adressen lørdag, var kameraene fjernet.
Ifølge politiadvokat Anja Indbjør i Finnmark politidistrikt er det huseier som har fått kameraene fjernet fredag, uten pålegg fra politiet.
- Ikke mye å hente
De avanserte kameraene har evne til å fange opp temperaturforskjeller og filme detaljert under krevende lysforhold og vær. Likevel anses ikke kameraene i seg selv for å være bevismateriale.
- De kunne ha vært det, men vi vurderte det dit hen at det ikke var mye å hente, og de var heller ikke tatt ned på daværende tidspunkt. Men vi ga pålegg om opphør av å forsyne kameraene med strøm. For å få kameraene ned måtte man nok benytte lift, sier Indbjør til Dagbladet.
Til Dagbladet opplyser politiadvokaten at hun via politiet i Hammerfest selv ble gjort kjent med at kameraene var fjernet mandag morgen.
Ifølge politiadvokaten sendte kameraene direkte til dem som har satt opp kameraene. Ut fra det politiet vet så langt, er det i Italia.
- I selve kameraene er det ikke informasjon i seg selv, sier Indbjør.
Politiet utelukker fortsatt verken industrispionasje eller annen alvorlig kriminalitet.
Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med huseier.
Når de to kameraene nå først er tatt ned, vil ikke politiadvokaten utelukke at de likevel kan komme til å legge beslag i de, men så langt er det ikke fattet noen beslutning.
Tar selvkritikk
Det var Dag Olsen (62), som varslet politiet om kameraene som hadde dukket opp på veggen til naboen. Til Dagbladet fortalte han at det var først da han varslet PST i Oslo en uke seinere at han opplevde at det ble fortgang i saken.
Politioverbetjent i Hammerfest, Anders Vidringstad, er blant dem som jobber med saken. Han forteller til Dagbladet at saken er blitt etterforsket siden politiet først fikk melding om kameraene.
- Her burde vi gitt bedre informasjon til melder, men det har vi nå gjort, sier Vidringstad til Dagbladet.
Saken skal etterforskes lokalt, men PST er varslet, ifølge politiadvokat Indbjør. Vidringstad opplyser at saken prioriteres av politiet i Hammerfest.
- Vi lever i en spesiell sikkerhetspolitisk tid, og da prøver vi absolutt å ta tak i slike saker.
- Vet dere noe mer om hva som ble filmet?
- Det er det etterforskningen skal forsøke å finne svar på.
Ikke overrasket
Kameraene skal ha blitt montert av et utenlandsk firma på minst én husvegg og vendt mot gassanlegget.
Ifølge politiet har minst to andre meldt fra om samme forespørsel, men så langt har ikke politiet grunn til å tro at det finnes flere slike kameraer på andre husvegger i Hammerfest.
Vidringstad ønsker heller ikke å kommentere hvor mye penger det utenlandske selskapet skal ha tilbudt hammerfestinger mot å få montere kameraene på veggen.
Selv er ikke politioverbetjenten overrasket over hendelsen.
- Folk er flinkere til å melde fra om sånne ting i den sikkerhetspolitiske situasjonen vi befinner oss i. Det er oppfordringen fra politiet i hele landet. Oppdager du noe mistenkelig, så ring heller til politiet en gang for mye, enn en gang for lite.