Norsk rikingeksplosjon: - Det er uakseptabelt
Norges ti rikeste eier mer enn halvparten av befolkningen, viser ferske tall. - Stor ulikhet, sier Oxfam-sjef.
Kort fortalt
Oxfam-rapporten avslører at Norges ti rikeste har mer formue enn halve befolkningen.
SV-leder Kirsti Bergstø og Oxfam-sjef Amitabh Behar diskuterer økende ulikhet i Norge.
SV foreslår en forskjellskommisjon for å redusere økonomiske ulikheter i Norge.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Børsen.
- Tallene er ganske åpenbare. Det viser tydelig at det er ulikhet i Norge også - og ganske mye, sier leder for den britiske hjelpeorganisasjonen Oxfam, Amitabh Behar, til Børsen.
Vi treffer ham og SV-leder Kirsti Bergstø på Stortinget, inne på sistnevntes kontor. I løpet av et drøyt døgn i Norge har Behar truffet både regjeringsmedlemmer og økonomer for å snakke om ulikhet og skattepolitikk.
- Vekker for Norge
I forbindelse med World Economic Forum nylig la Oxfam fram en fersk rapport som viser at formuen til milliardærer i verden økte med over 16 prosent i 2025, noe som er over tre ganger så mye som gjennomsnittet for de fem foregående årene.
På forespørsel fra Børsen har Oxfam også bidratt med ferske, og hittil upubliserte tall om Norge. Tallene viser at også norske milliardærer har til salt i grøten og smør på brødskiva:
- De ti rikeste i Norge har mer i formue enn halve befolkningen (624 milliarder norske kroner mot 593 milliarder norske kroner).
- I 2025 steg formuen til norske milliardærer med 57 prosent - eller 276,5 milliarder.
- Den fattigste halvparten av befolkningen i Norge sitter på bare 3,5 prosent av den samlede formuen, mens den rikeste 1-prosenten eier 23,5 prosent, og den rikeste 10-prosenten 52,7 prosent.
- Jeg håper virkelig dette fungerer som en vekker for Norge, og at regjeringen, sivilsamfunnet og politiske partier kommer sammen for å ta tak i dette spørsmålet, sier Behar.
- Ekstremt bekymringsfullt
SV-leder Bergstø mener det er viktig å ta inn over seg at ulikheten i verden har eskalert, og at «det også er tilfelle i Norge».
- Både i regjeringsplattformen, i måten regjeringen snakker på, og i forståelsen til veldig mange av oss, så ligger det til grunn at Norge er et land med stor grad av likhet. Men sannheten er at vi ikke har hatt større økonomiske forskjeller i Norge på over 100 år, sier Bergstø.
Hun og Behar er enige om at utviklingen går i feil retning. I Oxfam-rapporten som nylig ble lagt fram, ble det også lagt vekt på at de superrike nå har en «ufoholdsmessig stor» innflytelse på politikken. Det mener den britiske organisasjonen skaper et politisk underskudd som er «svært farlig og ikke bærekraftig».
Hvorvidt det er noen faresignaler i Norge, vil ikke Behar konkludere med, «jeg er utenforstående», men:
- Denne trenden med at superrike manipulerer narrativer gjennom kontroll over media og sosiale medier er enorm. Deres investeringer i politisk finansiering, enten det er kampanjer eller støtte til spesifikke valgagendaer er tydelig over hele verden. Det er ekstremt bekymringsfullt, sier Behar.
Trussel mot demokratiet
Oxfam-toppen understreker at ulikheten ikke bare handler om konsentrasjon av økonomisk rikdom, men om konsentrasjon av økonomisk og politisk makt.
- Det går fundamentalt mot idealene for demokratiet. Jeg er sikker på at det finnes en forståelse av dette her i Norge, men vi må beskytte demokratiet vårt. Det er truet av den ulikheten vi ser.
- Så vi må beskytte oss mot denne utviklingen?
- Det er ekstremt viktig, for det er trenden. Færre og færre mennesker kontrollerer økonomien vår og politikken vår. Det er uakseptabelt. Det må utfordres og slås tilbake.
Debatt om formuesskatt
Under høstens valg i Norge var formuesskatten en svært viktig del av valgkampen. Det er en skatt som Oxfam, i likhet med SV, er positive til.
Behar sier at de ser formuesskatten som et av de viktigste progressive tiltakene som må tas for å håndtere den «groteske ulikheten».
- Jeg mener man ikke kan ha folk med yachter, jetfly og flere hus, mens folk legger seg sultne. Det er et grunnleggende valg som regjeringer og folk må ta, sier Behar.
Bergstø mener at fokuset på formuesskatt tok opp plassen til andre viktige temaer under valget.
- Det er med på å lage en idé om hva som er de store utfordringene i samfunnet for folk som skal ta valg, og som skal være med og bestemme retningen for samfunnet, sier Bergstø.
Vil sette ned kommisjon
Med tallene fra Oxfam i ryggsekken foreslår derfor SV nå å sette ned en forskjellskommisjon. Bergstø mener vi trenger en gjennomgang av hvordan skattesystemet, regulering eller mangel på regulering av markeder, og offentlige ytelser er med på å fremme ulikhet.
Hensikten er å få felles kunnskapsgrunnlag, og finne grep som skal få ned forskjellene i Norge.
- Enten man er på NHOs årskonferanse eller hos LO, eller hører på alle partier i Norge, så fremhever alle verdien av små forskjeller. De vet at det er bra for produktiviteten og livene våre, sier Bergstø.
SV-lederen mener likevel det er en lang vei fra festtalene og til en reell forståelse av hva som må til for å redusere forskjeller og hva som er situasjonen nå.
- For det må blinke en varsellampe når vi har større forskjeller enn på 100 år, når konsentrasjon av makt og rikdom er så kraftig, sier Bergstø, og legger til:
- Det er på tide å trekke i nødbremsen og få en felles forståelse og gjøre noe med det. Det initiativet tar SV med forskjellskommisjonen.