Herold

- Bør være bekymret

Kilde: Dagbladet Author: Ingunn Dorholt Published: 2026-02-02 04:49:34
- Folk må våkne

I Hammerfest er man vant til å være en «geopolitisk hotspot». Men at noen tør å oppsøke privatpersoner for informasjon, synes ordfører Terje Rogde er urovekkende.

HAMMERFEST (Dagbladet): - Jeg tror informasjon om det som skjer her oppe er blitt mer verdt.

Det sier ordfører i Hammerfest, Terje Rogde (H), til Dagbladet.

Fredag gikk politiet ut med at de har avdekket avansert kameraovervåking rettet mot Equinors gassanlegg på Melkøya rett utenfor Hammerfest. Kameraene har vært montert på en husvegg på fastlandet og skal ha filmet anlegget kontinuerlig over tid.

Ordføreren er glad for at befolkningen er årvåkne, men synes det er urovekkende at noen åpent tør å gå til lokalbefolkningen for å få tak i det de vil ha.

Kameraene fjernet

- Informasjon er en ressurs som kan selges og kjøpes. Utenlandske selskaper samler mest mulig informasjon bredt for å selge det, sier Rogde til Dagbladet.

Vi møter ordføreren utenfor rådhuset i Hammerfest. Selv om klokka ennå ikke har blitt 15, har mørket allerede kommet krypende.

- De er interessert i hva som som skjer rundt Melkøya, som er en garantist for at Europa får energi framover, sier Rogde og peker mot Melkøya som lyser opp bak ham.

- Den lille øya der borte produserer gass og energi for 6,5 millioner husstander hver dag. Og det er bare Melkøya. Så kan du ta med deg Goliat der ute, som produserer rundt 220 000 fat olje og Castberg med rundt 250 000 fat, fortsetter han.

Det var Dag Olsen (62) som meldte fra til politiet om kameraene som nylig var blitt skrudd opp på naboens vegg. At det svært avanserte utstyret i tillegg ble montert på ordre fra et utenlandsk firma, fikk alarmklokkene hans til å gå, forklarte han nylig til Dagbladet.

Ifølge politiet er det snakk om avanserte kameraer som har evne til å fange opp temperaturforskjeller og filme detaljert under krevende lysforhold og vær.

Saken etterforskes av politiet i Finnmark, som foreøpig ikke utelukker verken industrispionasje eller annen alvorlig kriminalitet. Ifølge politiet er det en person som oppgir å være ansatt i et italiensk firma som har inngått en avtale med personen som bor i huset.

Ifølge politiadvokat Anja Indbjør i Finnmark politidistrikt skal personen ha blitt foreledet til å tro at installasjonen var godkjent av Equinor, noe som ikke stemte.

PST er varslet om hendelsen.

Lørdag var kameraene fjernet. Personen som bor i det aktuelle huset ønsker ikke å snakke med Dagbladet om kameraene, men bekrefter kort at de ikke er montert på veggen lenger.

- Økt aktivitet

Melkøya er så og si helt dekket av Equinors anlegg for prosessering av flytende naturgass, LNG. Nøyaktig hva som har vært filmet av de avanserte kameraene, er ikke kjent.

Rogde mener det ikke nødvendigvis er LNG-fabrikken i seg selv som har vært interessant.

- Men båttrafikken, hva og hvem som er til stede eller går inn og ut av havnen til enhver tid, flytrafikk, vær og vind. Dette er jo informasjon som kan være interessant for mange, sier han til Dagbladet.

Selv ble ikke ordføreren overrasket da han hørte om kameraene som var oppdaget.

Tvert imot mener han finnmarkinger er vant til denne type hendelser og er ekstra årvåkne med sin beliggenhet mot den russiske grensa.

- Dette er et geopolitisk sentrum. Det har det alltid vært, også under den kalde krigen. Dette er USA og Russlands spillebord. Det er her ubåtene går fram og tilbake og jakter på hverandre, sier Rogde.

- Folk må våkne

Som følge av at båndene til Russland er nær sagt borte etter Ukraina-krigen, og at russisk gass skal fases ut av Europa innen utgangen av neste år, har betydningen av dette området blitt desto større, mener Rogde.

- Det er jo snakk om store, samfunnskritiske installasjoner her. Du kan ikke tenke deg hva amerikanerne har investert her i utstyr for å overvåke både ubåttrafikk og havområder.

Etter at den tette kontakten med Russland er brutt, har den russiske aktiviteten gått kraftig opp, forklarer han.

- Det er mye jamming og masse droner. Det har også vært kinesisk-registrerte biler som har tatt bilder her oppe. Det er langt å kjøre fra Kina til Norge, så de må jo ha kommet via et annet sted. Jeg tipper Russland.

Under flere Nato-øvelser har også lokalbefolkning blitt oppringt fra utlandet med forespørsel om de kan ta bilde av det som foregår i havna den dagen, forteller ordføreren.

- Er du naiv, så sier du ja. Men her oppe er vi ikke så veldig naive.

Ordføreren tror ikke vi vil finne ut av hvem som har vært interessert i informasjonen som ble filmet fra en husvegg i Hammerfest.

- Hvem som ville kunne ha interesse av at Europa skal få gass og energi fra Norge? De fleste, vil jeg si.

- Vi her i Finnmark vet veldig godt hvor vi bor og hva som står på spill her oppe. Men vi skulle gjerne ønske at resten av Norge også visste det. Folk må våkne.

Tips oss!Har du video, bilder eller tips? Send til Dagbladet her eller ring oss på 24 00 00 00.

🏷️ Extracted Entities (21)

HAMMERFEST Dagbladet (organization) Melkøya (entity) Rogde (entity) Russland (entity) Equinor (entity) Europa (entity) Finnmark (place) Norge (entity) Innenriks 🏷️ (keyword) Melkøya 🏷️ (keyword) Nyheter 🏷️ (keyword) LNG (entity) Terje Rogde H (person) Anja Indbjør (person) Castberg (place) Dag Olsen (person) Goliat (entity) Kina (entity) Nato (entity) USA (entity) Ukraina (entity)

📊 Metadata

Keywords: innenriks, nyheter, melkøya
OpenGraph Title: - Bør være bekymret