- Absolutt en katastrofe
Kronprinsesse Mette-Marits kontakt med overgrepsdømte Jeffrey Epstein vekker sterke reaksjoner. Nå stiller flere spørsmål ved om hun kan bli dronning.
Kort fortalt
- Politisk redaktør Kjetil B. Alstadheim stiller spørsmål ved Mette-Marits dømmekraft etter hennes omfattende kontakt med Jeffrey Epstein.
- Alstadheim mener at hvordan kongehuset håndterer situasjonen vil påvirke Mette-Marits mulighet til å bli dronning.
- Kronprinsesse Mette-Marit har beklaget kontakten med Epstein og innrømmet dårlig dømmekraft.
- Omdømmeekspert Trond Blindheim beskriver situasjonen som en katastrofe for kongehuset.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
- Konsekvensene av det som har kommet fram de siste dagene, er at mange stiller spørsmål ved hvordan Mette-Marits dømmekraft er ellers, sier politisk redaktør i Aftenposten, Kjetil B. Alstadheim, til Dagbladet.
Han stiller spørsmål ved om Mette-Marit kan bli dronning i en kommentar i Aftenposten søndag.
Dette etter at det amerikanske justisdepartementet offentliggjorde nye filer om overgrepsdømte Jeffrey Epstein, der kronprinsesse Mette-Marits navn dukket opp flere hundre ganger.
Flere reagerer på at Mette-Marits kontakt med Epstein var langt mer omfattende enn hun innrømmet da hun ble konfrontert i 2019.
«Det hadde også en annen karakter enn hun og kongehuset skapte inntrykk av. Meldingene viser en fortrolighet og nærhet med en dømt sexforbryter som rett og slett er ubehagelig å få dokumentert», skriver Alstadheim i kommentaren.
- Vil ha stor betydning
Republikaneren Alstadheim vet at monarkiet fungerer slik at Mette-Marit blir dronning fordi hun er gift med kronprins Haakon, men mener likevel at denne saken kan gjøre det vanskeligere for henne å fylle rollen.
- Hvordan kongehuset håndterer denne situasjonen de neste dagene, vil ha stor betydning for om Mette-Marit kan gå inn i rollen som dronning, og hvilken bagasje hun i så fall går inn i den rollen med, mener han.
Det er veldig mange ubesvarte spørsmål i denne saken, deriblant hva Mette-Marit fant da hun googlet Epstein, hvorfor hun sov i huset hans og hvorfor hun videreførte forbindelsen med Epstein etter hun googlet ham, mener Alstadheim.
Har beklaget
Mette-Marit har erkjent dårlig dømmekraft og sagt at hun angrer på kontakten med Epstein.
- Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epsteins bakgrunn bedre, og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var, sa kronprinsessen da hun la seg flat i en uttalelse til NTB natt til lørdag.
Hun har beklaget og understreket at hun selv må ta ansvaret.
Statsminister Jonas Gahr Støre sier seg enig i at kronprinsessen har utvist dårlig dømmekraft.
- Jeg forstår at mange reagerer på det som kommer frem i dokumentene. Det gjør også jeg, sier Støre søndag kveld.
Den politiske redaktøren i Aftenposten tror det er en fordel å ha bred tillit fra folket dersom en skal bli dronning.
- Dette er en dårlig sak for kongehuset, konkluderer Alstadheim.
Mener det er forhastet
Forfatter Tor Bomann-Larsen, som har skrevet flere bøker om det norske kongehusets historie, mener det er forhastet å stille spørsmål ved om kronprinsesse Mette-Marit er skikket til å bli Norges dronning.
- Jeg synes dette er forhastet og på en måte irrelevant, sier Bomann-Larsen til Dagbladet.
- En må kunne ta tingene litt innover seg og sortere litt. Jeg vil ikke begynne å trekke den type konklusjoner på dette tidspunktet, utdyper han.
Forfatteren ser ikke logikken i det Alstadheim sier.
- Hun inngår som et ledd i kongefamilien, og den plassen har hun i kraft av å være den kommende kongens ektefelle og den kommende tronfølgerens mor. Å ta henne ut av den rollen, synes jeg virker helt fjernt.
- Kan ikke bli verre
Omdømmeekspert Trond Blindheim forteller at han har lest Alstadheims kommentar i Aftenposten, og at han lurer på det samme - om kronprinsessen kan bli dronning etter dette.
- Dette er absolutt en katastrofe for kongedømmet, sier han til Dagbladet.
Blindheim beskriver kritikken som har kommet mot kongehuset, som en værmelding - og i dette tilfellet tordenvær.
- Det kan jo ikke bli verre, mener han.
- Som en gammel rojalist, har jeg blitt mer enig i at vi kanskje bør avvikle alt dette, forteller omdømmeeksperten.
Han tror ikke at det verste har kommet fram.
- Dette er ikke til å tro. Mette-Marit har ikke et snugg av dømmekraft ut fra det som er kjent, mener Blindheim.
- Ikke eneansvar
Forfatter Tor Bomann-Larsen viser imidlertid til at kronprinsessen ikke er en privatperson.
- Det berører også utenrikstjenesten hva en kongelig gjør og har av forbindelser ute i den store verden, sier han og utdyper:
- Det har hun ikke eneansvaret for som kronprinsesse. Det konstitusjonelle ansvaret for hva en kongelig gjør, ligger sånn sett hos regjeringen.
Omdømmeekspert Blindheim mener at Mette-Marit og kretsen hennes har begått en tabbe hvis de ikke visste hvem Epstein var.
- Da har de ikke gjort jobben sin, sier Blindheim.
- Hun bør vite hva slags rolle hun har. Dette går på tilliten løs, sier han.
Mener hun må ta ansvar
Bomann-Larsen viser til at kronprinsessen har vært ute og beklaget, og at situasjonen, hvor private e-postmeldinger offentliggjøres en fredag kveld, er «en overrumplende situasjon».
- Jeg beklager ikke at disse dokumentene offentliggjøres, men jeg tror man skal være litt langsommere enn Alstadheim med å trekke inn de store spørsmålene.
Alstadheim mener imidlertid at Mette-Marit må ta ansvar for sine egne valg.
- De kongelige kan ikke skyve ansvaret nedover - altså på de ansatte, sier han.
Spørsmålet mange stiller seg
Forfatteren tror at det må komme en gjennomgang etter dette, som både berører hoffet, kongehuset, utenrikstjenesten og kanskje sikkerhetstjenesten.
- Det er ikke bare å rette skyts mot henne her, synes Bomann-Larsen.
Den politiske redaktøren i Aftenposten understreker at han ikke har konkludert med at Mette-Marit ikke er skikket til å bli dronning.
- Men jeg tror det er et spørsmål mange stiller seg etter alt som har kommet fram, sier Alstadheim.
Han forteller at denne saken kommer i en tid som er vanskelig for kongehuset fra før av, med kronprinsessens sykdom og rettsaken.
- I tillegg har ikke kongeparet kapasiteten de en gang hadde, selv om de fortsatt står på i en imponerende grad, sier Alstadheim.
Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Slottet søndag, men Slottet har ikke besvart våre henvendelser.