Ett år uten støy
Jonas Gahr Støre kunne feire at Ap var størst på Dagbladets meningsmåling denne uka. Neste uke vil han fortsette feiringen.
Jonas Gahr Støre (65) sa rett ut at han var glad for tallene i Norstats måling for Dagbladet, Vårt Land og NRK. Han har vært glad et helt år. Alle målinger har vært solid over det de var før jul i 2024, da et internt desemberopprør kunne felt både Støre og regjeringen. Kommende onsdag er det ett år siden han kom ut på Slottsplassen med den første rene Ap-regjeringen siden 2001. Da var han også synlig glad.
Senterpartiets farvel til regjeringssamarbeid var egentlig ikke noe Støre ønsket, men nå kan han feire. De upåregnelige følgene av «Spexit» har vært en opptur for Ap, en opptur som inkluderer fortsatt regjeringsmakt etter valget. For Støre var det også en personlig seier at han fikk Jens Stoltenberg inn i regjeringen. Det har vært en slags ro over regjeringsprosjektet det siste året. Ikke en eneste habilitetsskandale eller andre dramatiske statsrådsskifter har funnet sted, en helt ny erfaring for statsministeren. Det eneste som har skjedd er at Bjørnar Skjæran gikk fra Stortinget til regjeringen, mens Tonje Brenna gikk motsatt vei. Nesten uten støy.
I desember 2024 så det altså annerledes ut, ikke bare for Arbeiderpartiet, men også for Høyre. De som spilte på at Erna Solberg skulle bli statsminister etter stortingsvalget, fikk lave odds. Støre valgte etter hvert å gjøre Fremskrittspartiet og Sylvi Listhaug til hovedmotstandere, noe som bidro til Høyres fiaskovalg og økt selvtilfredshet hos statsministeren. Han har også har fått bruke veldig mye tid på det han liker best, nemlig utenrikspolitikk.
Innenriks er det ikke sånn at det går så det griner. Vel topper Ap meningsmålingen i Dagbladet, men resultatet er dårligere enn valgresultatet og innebærer også borgerlig flertall. Her er det jevnt og feilmarginene kan utgjøre både plusser og minuser, men medgangsbølgen fra i fjor vinter er i ferd med å legge seg.
Den siste uka har regjeringen slitt med å komme seg ut av en boligskattblemme ingen helt ser hvordan det er mulig å stikke hull på. Selv erkjente Støre på sin halvårlige oppsummering før jul at det var en nedtur da regjeringens valgkampbløffer om studiefinansiering og gratis ferjer ble avdekket like etter at statsbudsjettet ble lagt fram. Et statsbudsjett som ble forhandlet fram i tolvte time. Forhandlingene avdekket hvilke utfordringer som står for døra når Ap må bli enige med fire andre partier for å få flertall.
Svært ofte er det mer komfortabelt å holde seg i sentrum og få flertall sammen med andre partier. Nestleder og helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har derfor lagt for dagen en mer avslappet holdning til private aktører i helsevesenet. Før han gikk av som næringsminister prøvde han også å dempe ordbruken overfor skatteflyktninger og andre rikinger. Måten partiet har strammet skruen på i innvandrings- og kriminalitetspolitikken er andre eksempler på at de heller vender seg mot sentrum og høyre enn mot venstre. Det samme kan sies om den strenge og lærerinneaktige, men effektive måten kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun gjennomfører endringer i skolen på.
Det er de nevnte satsingene som er viktige for Støre nå. Dette ble også understreket i dokumentet med det svært ambisiøse navnet «Plan for Norge», som regjeringen la fram før jul. En plan som var spekket med norske politikeres nye favorittord, «trygghet», men som manglet de store visjonene, de konkrete planene og viljen til å skape et nytt Norge. Blant de områdene der regjeringen framstår minst forpliktende, er på digitaliserings- og klimaområdet.
Riktignok loves det å opprette et KI Norge i år, men bekymringen for at norske barn er for digitale er større enn at norsk arbeidsliv er for lite digitalt. Her tråkket Kompetansebehovsutvalget på noen tær da de denne uka overleverte en ny rapport til forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland. Rapporten fastslår at Norge vil få underskudd på digital kompetanse i de kommende årene.
Det er færre indre spenninger i kabinettet nå enn de første årene med Støre-regjering. Dette skyldes vel så mye at han har kvittet seg med krevende Ap-profiler som at Sp er ute av regjeringen. Stilen han har holdt i personalpolitikken er heller ikke en garanti for at han er sikret fred og ro fram til neste valg. Følger han Plan for Norge, er det fort noen statsråder som vil føle seg litt utenfor, men planen er godt egnet til å gjøre det hans forgjengere både i eget parti og andre partier har stått for, nemlig å administrere Norge. Det politiske prosjektet er å administrere Norge. Med trygghet og glede.