OL-alarm: Vil stenge skoler
Bare dager før OL-ilden tennes, står en viktig gondolbane uferdig. Nå ber arrangørene skolene om å holde stengt for å lette på presset.
Opp til bakkene i Cortina bygges det nå en storslått gondolbane som skulle fraktet publikum direkte fra byen og opp til bakken der konkurransene skal foregå.
Nå melder Reuters at gondolbanen ikke blir ferdig i tide, noe som skaper store problemer for arrangøren.
Reuters skal ha fått tilgang til et brev som viser at OL-leder Andrea Francisi melder om at det er store forsinkelser i byggingen.
- Tapet av denne strategiske infrastrukturen, rett før OL starter, skaper betydelige organisatoriske utfordringer, heter det i brevet.
Tidligere har Francisi uttalt at gondolbanen er en avgjørende faktor for at trafikken skal fungere i Cortina.
Senest fredag var Simico, som leverer gondolbanen, ute og meldte at prosjektet var i rute, men det skal det altså ikke være. Brevet som viser at banen ikke blir ferdig, er ifølge Reuters datert 29. januar, altså en dag før Simicos uttalelse.
- Dette har store konsekvenser for håndteringen av flyt og sikkerhet, heter det videre i brevet.
På grunn av problemene dette medfører, ønsker arrangøren nå å stenge skoler på de mest kritiske dagene for å sørge for kollektivsystemet fungerer de dagene det er konkurranser i bakken på fjellet.
I brevet ber arrangøren om å stenge skolene 10. og 12. februar, men også 11. februar, om mulig. Å stenge skoler på de mest kritiske dagene ble beskrevet som «uunnværlig» for å sikre at transportnettverket kunne fungere.
På de aktuelle datoene er det blant annet kvinnenes alpintrenn, og det er publikum til disse rennene som i hovedsak blir rammet.
Arrangøren har tidligere tatt høyde for at dette kunne skje, og har ikke solgt maks antall billetter til arrangementene her, ifølge Reuters.
I Cortina må man også ha tillatelse for å kjøre bil, så kollektivtrafikken vil bli avgjørende. Bare innbyggerne, 5500 i tallet, samt de som driver i servicenæringen under lekene, får denne tillatelsen.
Cortina, som ligger i Dolomittene, er et av Italias mest kjente vinterresorts. Byen arrangerte OL i 1956.
OL-ilden tennes kommende fredag klokka 20.00, men det norske curlingparet Magnus Nedregotten og Kristin Skaslien er blant dem som tjuvstarter , og spiller sin første kamp allerede onsdag.