Herold

Raser mot regel: - Hårreisende og skadelig

Kilde: Dagbladet Author: Johanne Stavseng Published: 2026-01-31 18:29:22
- Hårreisende og skadelig

Videregående-elever får ugyldig fravær når de går til helsesykepleier. Dette svarer Kunnskapsdepartementet.

Kort fortalt

  • Elever i videregående skole unngår helsesykepleiere av frykt for ugyldig fravær.
  • Barneombudet og FrP krever endringer i fraværsreglene for å sikre tilgang til helsehjelp.
  • Helsesista kritiserer reglene som skadelige for ungdommens helse.
  • Kunnskapsdepartementet understreker at dokumentert fravær ikke har en øvre grense.

Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.

Elever i videregående skole er redde for å oppsøke helsesykepleiere for nødvendig hjelp, i frykt for konsekvensene ved å overskride fraværsgrensa.

Reglene for den omdiskuterte fraværsgrensa gjør at samtaler med helsesykepleier ikke er unntatt.

Det registreres som ordinært fravær, fordi helsesykepleiere er ansatt i kommunen og ikke ved skolen.

Nå stilles det spørsmål om regelverket faktisk hindrer det som skulle være et lavterskeltilbud i skolehverdagen.

Hjelp gir ugyldig fravær

Barneombudet ber om at Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet endrer fraværsregelen i videregående skole.

Barneombud Mina Gerhardsen sier til Dagbladet at de er svært bekymret for at fraværsregelen gjør at ungdom som trenger en samtale med helsesykepleier, lar være å oppsøke hjelp.

- Da kan problemer få vokse seg store og bli vanskeligere å løse, sier Gerhardsen.

Hun peker på at mange unge i dag sliter med psykisk helse, og mener det derfor er avgjørende at lavterskeltilbud faktisk er tilgjengelig når det trengs.

- Det er i hvert fall uklokt å lage regler som gjør at færre nå tør å oppsøke helsesykepleier.

Barneombudet har tatt saken opp både med helse- og omsorgsministeren og kunnskapsministeren, og forventer at regelverket endres. Institusjonen foreslår at besøk hos helsesykepleier sidestilles med samtaler hos rådgiver på skolen, som i dag ikke gir fravær.

Flere fylker har allerede innført slike løsninger, og hun mener dette bør gjelde i hele landet.

- Smått absurd

Leder for Fremskrittspartiet ungdom (FpU), Simen Velle, mener det er et problem at elever får ugyldig fravær når de går til helsesykepleier, samtidig som myndighetene har brukt store ressurser på å bygge opp tilbudet.

- Politikerne har brukt veldig mye tid og penger på å skaffe helsesykepleiere. Da synes jeg det er smått absurd at regjeringen ikke legger opp til at elevene kan bruke ordningen vi bruker mye penger på å innføre, sier Velle til Dagbladet.

Han beskriver helsesykepleiere som en del av førstelinjeforsvaret mot psykiske lidelser, mobbing, trakassering og andre plager unge sliter med, og viser til at både helsesykepleiere og Elevorganisasjonen nå rapporterer om at færre elever møter opp.

FrP vil derfor at besøk hos helsesykepleier skal gi gyldig fravær.

- Det vi ber om, er at det er godkjent fravær å være hos helsesykepleier, og at de kan skrive attest selv, forteller Velle.

På spørsmål om en slik ordning kan misbrukes, svarer Velle at det kan finnes enkelttilfeller, men at han ikke tror det vil være et utbredt problem.

- Snarere tvert imot tror jeg regjeringen skaper ganske store problemer for norske elever og helsesykepleiere når man ikke lar elevene dra til helsesykepleier, sier han.

Velle bekrefter også at temaet ble tatt opp i et møte i utdanningskomiteen denne uka.

Dersom regjeringen ikke endrer reglene, varsler FrP at de vil forsøke å samle flertall mot regjeringen i Stortinget.

- Det er hårreisende og skadelig

Tale Maria Krohn Engvik, kjent som «Helsesista», mener dagens fraværsregler bidrar til at ungdom ikke får den hjelpen de har rett på, og at systemet mangler grunnleggende menneskelig oppfølging.

- Egentlig kunne jeg tenke meg å lage et rabalder. Altså, det er hårreisende og skadelig, det Kunnskapsdepartementet gjør mot norske ungdommer, sier hun til Dagbladet.

Ifølge Engvik står mange ungdommer alene med store problemer.

- Det er så mange ungdommer som sliter med ting alene. Det kan nesten virke som at man bryr seg for lite om dem.

Hun mener at myndighetene må rydde opp i regelverket raskt, og retter særlig kritikk mot Kunnskapsdepartementet.

- De må ta ansvar og raskest mulig rydde opp i rotet de har skapt. Dette skader helsa til norske ungdommer, sier hun.

- Det blir så feil når vi sier til ungdommer: «Å, har du det vanskelig? Gå og snakk med en trygg voksen». Så skal du bli straffet for det...?

Ungdommer som faller ut

Krohn Engvik påpeker at skolehelsetjenesten er ment å være et forebyggende tilbud, nettopp for å hindre at problemer utvikler seg.

- Det er derfor helsesykepleiere er på skolen. For å jobbe helsefremmende og forebyggende, så ungdom ikke blir syke og faller ut.

Hun mener dagens fraværsregler i praksis hindrer dem i å gjøre jobben sin.

- Hvis de ikke får lov til å gjøre jobben sin fordi elevene får fravær av å gå til dem, da fungerer ikke ordningen slik den er ment.

Hun sammenligner skolens håndtering med hvordan sykefravær ville blitt fulgt opp i arbeidslivet.

- Hadde det vært en arbeidsplass, og du hadde 5,79 prosent fravær, så hadde de ikke trukket tilbake lønna di.

Engvik reagerer særlig på at elever kan få varselbrev om fare for å miste karakter uten at noen først tar en samtale med dem.

- Før det sendes ut sånne brev, må noen ta en prat med elevene. Bare spørre: «Hei, hva skjer? Du er mye borte», sier hun.

- Helsehjelp er en rettighet norske ungdommer har. Og så skal du få fravær for å bruke den rettigheten. Det gir bare ingen mening.

- Det finnes ingen øvre grense

Statssekretær Øyvind Jacobsen i Kunnskapsdepartementet sier til Dagbladet at det finnes ingen øvre grense for hvor mye dokumentert fravær elever kan ha, så lenge læreren har tilstrekkelig grunnlag for å sette karakter i faget.

- Rektor kan også bruke skjønn ved udokumentert fravær opp til 15 prosent i et fag, dersom fraværsårsaken gjør det klart urimelig at fraværsgrensen skal gjelde, sier Jacobsen.

Departementet viser til at fraværsreglene ikke skiller mellom ulike typer helsepersonell, selv om helsesykepleiere ofte er fysisk til stede på skolen.

Ifølge Kunnskapsdepartementet skyldes dette at helsesykepleiere regnes som en helsetjeneste på lik linje med fastlege eller psykolog.

- De nye fraværsreglene ble innført for bare fem måneder siden. Nå er det viktig at elevene får god veiledning om de nye fraværsreglene, slik at de skjønner at det går bra å gå til helsesykepleier når de trenger det.

🏷️ Extracted Entities (15)

Kunnskapsdepartementet (entity) Simen Velle (person) Tale Maria Krohn Engvik (person) Nyheter 🏷️ (keyword) UTENRIKS 🏷️ (keyword) Barneombud Mina Gerhardsen (person) FrP (entity) Øyvind Jacobsen (person) ChatGPT (entity) Elevorganisasjonen (entity) FpU (entity) Fremskrittspartiet (person) Helse (entity) Helsesista (entity) Stortinget (entity)

📊 Metadata

Keywords: nyheter, utenriks
OpenGraph Title: Raser mot regel: - Hårreisende og skadelig