6585 tatt på fersken
13 prosent flere ble tatt for bruk av mobil bak rattet i fjor, sammenlignet med i 2024. På dette stedet i Norge tar politiet flest råkjørere.
I fjor ble nesten 190 000 bilister tatt for å kjøre for fort på norske veier.
Nesten 93 000 ble tatt i manuelle politikontroller, mens resten ble fotografert i en av de nesten 450 fotoboksene langs veiene våre.
Det viser ferske tall DinSide har hentet inn fra politiet.
Vi har ikke klart å finne tall for hva gjennomsnitts-boten for disse overtredelsene er, men hvis vi tenker oss at den er på 5000 kroner, ga fartsbøtene alene nesten en milliard kroner til statskassa i fjor.
Antall som ble tatt for å kjøre for fort i 2025 var omtrent det samme som i 2024.
Det samme gjelder antallet som ble tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. I fjor ble 10 431 rusede sjåfører stoppet, ifølge tall fra politiet.
Flere fikk mobilbot
Når det gjelder bruk av mobiltelefon under kjøring, er imidlertid tallene i negativ utvikling. I fjor ble 6585 bilister stoppet for dette, en økning på 13 prosent fra 2024.
Hver og en fikk en bot på 10 450 kroner, pluss tre prikker i førerkortet. Til sammen måtte mobilsynderne ut med 69 millioner kroner til statskassa.
Spørsmålet er om den kraftige økningen i nivået på mobilbøter, som er gjennomført de siste to-tre årene, har mistet noe av effekten. Det bør den ikke, siden uoppmerksomhet, inkludert mobilbruk, er medvirkende årsak til rundt 25 prosent av alle alvorlige ulykker på norske veier, ifølge analyser som Statens vegvesen har gjort.
- Økning i antallet saker for ulovlig bruk av mobiltelefon, skyldes nok ikke mindre effekt av de økte bøtesatsene. Det er nok heller at UP har økt kontrollinnsatsen noe, forklarer assisterende UP-sjef, Roar Skjelbred Larsen, til DinSide.
SÅ MANGE TOK POLITIET I 2025
Kilde: Politiet
Færre råkjører
Han legger til at uoppmerksomhet i trafikken har vært et av fokusområdene til UP, sammen med fart og rus og at dette også vil være viktige innsatsområder i 2026.
På ett område ser det imidlertid ut til at vi er blitt mer lovlydige. Selv om antall bilister som ble tatt i fotoboks i fjor – 85 321 – er omtrent det samme som året før, gikk antallet som råkjørte ned. Bilister som kjørte så fort at det ikke ble gitt forenklet forelegg, men anmeldelse og mulig tap av førerkort, gikk ned med 21 prosent i fjor til rett over 4000.
Skjelbred Larsen mener at det kan se ut som om at antallet råkjørere kan ha gått noe ned:
Denne fotoboksen tar flest
- Det kan se ut som det er færre anmeldte saker, men den reelle differansen er nok ikke så stor. Det er 8000 fotobokssaker fra 2025 som per dags dato ikke er avgjort. Etter hvert som disse fartsovertredelsene blir ferdig behandlet, vil statistikken for vedtatte forenklede forelegg og anmeldelser endre seg. Likevel kan vi anslå en reduksjon på cirka sju prosent for anmeldte saker, sier den assisterende UP-sjefen.
Det var for øvrig fotoboksen i Vålerengatunnelen i Oslo som tok flest fartsovertredere i fjor. Bare den tok inn 29,7 millioner kroner til statskassa, ifølge politiets ATK-senter.