- Folk monterte avansert utstyr
Dag Olsen reagerte på kameraer i nabolaget. Nå bekrefter politiet at kameraene filmet mot Melkøya.
Politiet gikk fredag ut med at de har avdekket avansert kameraovervåking rettet mot Equinors gassanlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Kameraene skal ha vært montert på husvegger på fastlandet og filmet anlegget kontinuerlig over tid.
For Dag Olsen (62), som bor i området med utsikt mot Melkøya, kom politiets melding som en bekreftelse på det han selv reagerte på allerede for flere uker siden.
- Jeg kom hjem i nyttårsdagene etter noen dager på jobb, og da sto det plutselig en stor lift i innkjørselen hos naboen. Det var folk som monterte svært avansert utstyr jeg aldri hadde sett før, sier Dag Olsen til Dagbladet.
Varslet politiet
- Jeg spurte hva dette var, og fikk beskjed om at det var på oppdrag for et utenlandsk firma. Det hørtes merkelig ut, og gjorde meg urolig, fortsetter Olsen.
Han sier at han ikke ønsket å ha noe sånt i nabolaget.
- Derfor tok jeg kontakt med politiet og sendte inn flere bilder av kameraene, sier han, og legger til at han også tok kontakt med PST.
- Jeg ringte PST i Oslo i forrige uke. De var svært positive til at det ble varslet, og etter det opplevde jeg at det ble fortgang i saken, sier Olsen.
- Ubehagelig
Sønnen hans, Hans Torulf Olsen (40), forteller Dagbladet at også han reagerte da det for rundt tre uker siden ble montert opp to store kameraer på et hus i nabolaget.
- Kameraene ble montert rett på veggen på et av nabohusene, uten noe nabovarsel. De peker rett mot Melkøya, men også mot huset vårt. Det oppleves ubehagelig, sier Olsen.
Han sier han reagerte på både størrelsen og plasseringen av kameraene.
- Dette er ikke vanlige overvåkingskameraer. De er store, montert høyt oppe på veggen, og det ser ut som det er sendere på dem. De filmer i retning Melkøya, men også huset vårt og veien bortover, sier han.
Olsen forteller at også han snakket med personene som monterte kameraene.
- Da de kom tidlig en morgen for å henge dem opp, spurte jeg hva de skulle brukes til. De svarte bare at de hadde fått i oppdrag å montere dem, sier han.
- Ville ikke svare
Olsen forteller at både han og faren hans også har forsøkte å få svar fra naboen om hva kameraene skulle brukes til, men at de ikke har fått noe svar på det.
Politiet oppplyste tidligere fredag at de ble varslet 9. januar, etter at en nabo reagerte på utstyret.
Kameraene ble senere koblet fra strømmen, og saken etterforskes nå av politiet i Finnmark, som ikke utelukker verken industrispionasje eller annen alvorlig kriminalitet.
- Suspekt og rart
40-åringen forteller at han har bodd i området hele livet, og aldri opplevd noe lignende.
- Vi er fire som bor i huset: jeg, foreldrene mine og broren min. Dette er helt nytt for oss. Jeg har snakket med andre i lokalmiljøet også, og flere synes dette virker suspekt og rart, sier han.
Han håper nå at kameraene blir fjernet.
- Jeg håper de blir tatt ned. Kameraovervåking skal være merket, og dette føles ikke greit. Det føles heslig, sier Olsen.