- Må være fryktelig vondt
Preget, men ryddig. Slik oppsummerer kongehusekspert kronprinsens møte med pressen før rettssaken.
Tirsdag starter det som for kongehuset blir en historisk rettssak. Marius Borg Høiby (29), kronprinsesse Mette-Marits (52) eldste sønn, står tiltalt for 38 lovbrudd.
Han nekter straffskyld for de mest alvorlige anklagene.
Høiby er verken en del av kongehuset eller den offisielle kongefamilien. Han utfører ingen oppdrag på vegne av kongehuset og representerer ikke Norge i offisielle sammenhenger.
Likevel har kronprinsparet, som følge av sine roller, ved flere anledninger blitt nødt til å svare på spørsmål om hva de har visst om Høibys privatliv.
Onsdag denne uka møtte kronprins Haakon (52) pressen på Norad-konferansen i Oslo.
Etter en kort innledning svarte kronprinsen på flere spørsmål fra pressen.
Det mener tidligere lakei og kongehusekspert Tove Taalesen at var raust og riktig av ham.
- Jeg har aldri sett ham så preget noen gang, men så har han vel heller aldri vært i en så presset situasjon som han har vært i i det siste. Han var følelsesmessig berørt, men uten at det ble en utblåsning. Jeg synes han var veldig ryddig og viser at han tar saken på alvor.
Taalesen roser kronprinsen for å møte opp og besvare pressens mange spørsmål.
- Jeg tror ikke det er vanskelig å forstå at det må være fryktelig vondt. Kronprinsen har vært under et sterkt press i veldig lang tid. Det viser litt hva Haakon er bygd av også. Han står stødig når det blåser hardt.
Vil ikke kommentere
Taalesen påpeker at det er Haakon, som tronarving, som må stille opp når kongeparet er sykmeldte. I tillegg er kronprinsesse Mette-Marit kronisk syk, som gjør at han stiller på flere oppdrag alene.
- Og i tillegg kommer alt dette med Marius på toppen av det hele. Det må ha vært veldig, veldig tøft.
Under pressemøtet med kronprinsen ble det klart at ingen medlemmer av kongefamilien kommer til å være til stede i retten under de sju ukene saken pågår.
Kongefamilien kommer heller ikke til å uttale seg underveis i rettssaken, varslet han.
- Det gjør kanskje jobben litt vanskeligere for pressen, som helt sikkert kommer til å bombardere hoffet med spørsmål, men nå har de gitt oss en klar beskjed og det synes jeg man burde respektere, mener Taalesen.
Mener Mette-Marit gjør riktig valg
Kronprinsesse Mette-Marit velger også å reise bort på en privat reise i noen uker, fortalte kronprinsen.
Taalesen synes valget om å reise bort verken er dramatisk eller feigt. Tvert imot synes hun at det er et strategisk valg.
- Som mor tenker jeg at det må være fryktelig vondt å reise fra sønnen sin, men som kronprinsesse er det nok smart. Og kanskje er det smart som mor og kvinne også, for å beskytte seg selv.
Under pressemøtet påpekte kronprins Haakon at selv om Høiby ikke er en del av kongehuset, så er han en viktig del av familien deres og at de er glad i ham.
Ifølge Taalesen har både kronprinsfamilien og kongefamilien tette bånd.
- De støtter hverandre i det private, og skiller det tydelig fra det offentlige. Hva som foregår bak de tykke slottsmurene er det ingen av oss som vet. Men nettopp fordi de klarer å stå sammen, i hvert fall utad, så står de samlet. Det gjør at vi tror på dem, og at det han sier blir troverdig.
Dette er tiltalen mot Høiby:
- Voldshandlinger, fredskrenkelser, skadeverk og brudd på besøksforbud overfor Frogner-kvinnen.
Mishandling i nære relasjoner mot ekskjæresten Nora Haukland (28).
Fire sovevoldtekter i perioden 2018 til 2024. Det foreligger bilde- og videomateriale av samtlige episoder, ifølge påtalemyndigheten.
- Filming av underlivet til en rekke kvinner uten deres viten eller samtykke.
- Drapstrussel mot en mann i 20-åra.
- Forulemping av politiet.
Flere veitrafikklovbrudd.
Høibys forsvarere, Ellen Holager Andenæs og Petar Sekulic, sier at Høiby har erkjent noen episoder med kroppskrenkelser mot den såkalte Frogner-kvinnen, knusing av noen gjenstander i leiligheten hennes og for brudd på besøksforbud mot henne. Han erkjenner også straffskyld for å ha drapstruet enn mann i 20-åra, samt for å ha kjørt for fort ved flere anledninger og fraktet 3,5 kilo marihuana i 2020. Han nekter straffskyld for de mer alvorlige forholdene.
Vil ikke påvirke monarkiet
Overskriftene om Marius Borg Høiby har vært mange siden den første pågripelsen 4. august 2024.
I en meningsmåling gjennomført midt i desember, av Norstat for Dagbladet, sa 30 prosent at deres tillit til kongehuset er svekket av straffesaken mot Høiby.
Kronprins Haakon fikk onsdag spørsmål av Dagbladet om han var bekymret for at tilliten svekkes.
- Dette er en sak som selvfølgelig er vanskelig, men samtidig er det ting som jeg ikke nødvendigvis kan gjøre noe med direkte. Jeg fokuserer på de tingene jeg kan gjøre noe med, og prøver å forholde meg til det, sa han.
Så lenge kongen og kronprinsen holder fast ved prinsippet om likhet for loven, vil monarkiet stå stødig, mener Taalesen.
- Man får sympati for både besteforeldre og foreldre. Det er mange i Norge som har opplevd å stå i lignende situasjoner eller vanskelige kriser i familien, og da får man større sympati for kongefamilien. Det kan skje i de beste familier.
Hun roser konge- og kronprinsparet for måten de har håndtert situasjonen på, og for at de fortsatt har stilt opp på jobb for Norge.
- Men vi tenker vel alle sammen: Stakkars kong Harald og dronning Sonja.