Foreslår mobilforbud for syklister og gående
I Sverige tar flere til orde for et forbud mot mobilbruk blant myke trafikanter. Det kommer trolig ikke til Norge med det første.
Uoppmerksomhet er medvirkende årsak til mange alvorlige ulykker i trafikken. Ikke minst har bruk av håndholdt mobil fått et stort fokus. Det har vært forbud mot mobil bak rattet helt siden 2000.
Mange av oss har imidlertid sett syklister og fotgjengere som plutselig krysser gata, mens de er oppslukt av det som skjer på mobilen. I Nederland har det vært forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon for syklister siden 2019.
I Sverige er nå debatten i gang om et mobilforbud også for syklister og gående.
- Det hadde vært veldig bra dersom man får en lov som går direkte på disse trafikantgruppene, sier trafikksikkerhetsekspert Jeanette Jedbäck Hindenburg til Carup.
Tydeligere regler
- Oppmerksomhet bør være grunnleggende for hvordan man opptrer i trafikken. Det står i trafikkreglene at man tydelig skal vise hvor man skal og at man skal opptre på en sikker måte. Så egentlig har vi en lov som dekker dette allerede, sier Hindenburg.
Hun får støtte av Björn Lidestam, som er trafikkforsker i Statens väg och transportforskningsinstitut:
- Ut i fra et trafikksikkerhetsperspektiv hadde kanskje ikke et mobilforbud for syklister og gående vært så dumt. Regelverket kunne kanskje være tjent med å bli litt tydeligere her. Spesielt dersom en stor del av trafikkulykkene forårsakes av uoppmerksomhet og bruk av mobiltelefonen, sier Lidestam.
Både han og Hindenburg ser imidlertid utfordringer med hvordan et mobilforbud for syklister og fotgjengere skulle kunne håndheves.
Kraftig økning i ulykker
I Norge øker ulykkene med myke trafikanter. I 2025 mistet 23 fotgjengere, syklister og el-sparkesyklister livet på norske veier. Dette var dobbelt så mange som i de to foregående årene.
Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, er klar på at uoppmerksomhet i trafikken er et stort problem, også blant syklister og fotgjengere:
- Mobilbruk er en form for uoppmerksomhet som mange vil kjenne seg igjen i. Forbudet mot bruk av mobiltelefon i motorvogn er regulert i en egen forskrift. Vi har ikke diskutert et spesielt forbud mot mobilbruk også for syklister og fotgjengere, sier Ranes til DinSide.
Hun påpeker imidlertid at det allerede finnes regler som kan brukes overfor syklister og fotgjengere som bruker mobiltelefon.
Kan allerede straffes
- Alt som ikke er konkret forbudt, er imidlertid ikke automatisk tillatt. Vegtrafikkloven §3 er en god, generell regel som regulerer krav og forventninger til alle trafikanter.
I loven står det at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».
- Denne gjelder selvsagt også for syklister og fotgjengere. Statens vegvesen vurderer at den er tilstrekkelig for å regulere bruk av mobiltelefon også for syklister og fotgjengere, sier Ranes.
Også Trygg Trafikk mener vi har regler i dag som kan dekke uoppmerksomhet hos gående og syklende, men oppfordrer alle til å la mobilen ligge i lommen når de beveger seg ute i trafikken:
- Vi alle har et ansvar for å være oppmerksomme når vi befinner oss i trafikken. Enten som gående eller kjørende. Så vet vi at mobiltelefonen er en oppmerksomhetstyv, og at veldig mange bruker mobilen på en eller annen måte når de går gatelangs. Vi i Trygg Trafikk har ikke foreslått et konkret forbud mot mobil for gående, og det vil nok også være krevende å håndheve et slikt forbud, sier pressesjef Christoffer Steen til DinSide.