Pantsatt vettet?
Norge har i en Ärrekke vÊrt et foregangsland innen pant og gjenvinning.
Pant pĂ„ villspor â har EU pantsatt vettet?
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Vi har et av verdens mest effektive systemer for retur av flasker og bokser â enkelt for forbrukerne, lĂžnnsomt for samfunnet og godt for miljĂžet. Likevel stĂ„r vi nĂ„ i fare for Ă„ bli tvunget til Ă„ skrote dette systemet, til fordel for et EU-regime som bĂ„de er dyrere, dĂ„rligere og mer byrĂ„kratisk.
Ironien er slÄende.
EU krever nĂ„ at Norge endrer pantesystemet sitt i retning av en ordning vi for lengst har forlatt â fordi den ikke fungerte godt nok. Konsekvensene er store: omfattende ombygging, mer administrasjon, Ăžkte kostnader for butikkene og i siste instans hĂžyere priser for forbrukerne. Prislappen er anslĂ„tt til rundt 2,5 milliarder kroner i Ă„ret.
Det er rett og slett svimlende.
Samtidig fremstĂ„r klima- og miljĂžministeren som vinglete og uklar. FĂžrst var han imot. SĂ„ var han for. NĂ„ virker han usikker pĂ„ hva han egentlig mener. Denne nĂžlingen er ikke bare politisk uheldig â den er direkte skadelig. For mens regjeringen famler, ruller prosessen videre, og et velfungerende norsk system settes i spill.
Det mest oppsiktsvekkende er at dette skjer i miljĂžets navn.
For hva er egentlig klimaÂgevinsten ved Ă„ skrote et system som allerede har nĂŠr 95 prosent returgrad? Hva er miljĂžeffekten av mer transport, mer byrĂ„krati og mer ressursbruk? Svaret er enkelt: Det finnes ingen.
Dette handler ikke om miljÞ. Det handler om regelstyring, harmonisering og manglende vilje til Ä stÄ opp for nasjonale lÞsninger som faktisk fungerer.
Jeg skrev tidligere et leserinnlegg med tittelen «Flaskepost til miljĂžvernministeren». Dessverre er budskapet like aktuelt i dag. Norge mĂ„ slutte Ă„ vĂŠre flinkest i klassen nĂ„r det ikke gir mening. Vi mĂ„ tĂžrre Ă„ si nei â ogsĂ„ til EU â nĂ„r kravene er dĂ„rligere enn det vi allerede har.
Og sÄ mÄ vi vÄge Ä stille det Äpenbare spÞrsmÄlet:
Har EU pantsatt vettet?
For det er vanskelig Ă„ forstĂ„ dette annerledes. Ă bruke 2,5 milliarder kroner i Ă„ret pĂ„ Ă„ innfĂžre et dĂ„rligere og mer forurensende pantesystem enn det vi allerede har, kan umulig kalles fornuftig politikk. Da bĂžr det ringe noen varsellamper â ogsĂ„ i Klima- og miljĂždepartementet.
Vi kan jo hÄpe at ministeren snart oppdager det folk flest allerede ser:
Dette er ikke grĂžnn politikk.
Det er dyr symbolpolitikk â og et steg i feil retning.
Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal