Herold

Pantsatt vettet?

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Geir A. Stenseth Published: 2026-01-30 08:18:46
Pantsatt vettet?

Norge har i en Ärrekke vÊrt et foregangsland innen pant og gjenvinning.

Pant pĂ„ villspor – har EU pantsatt vettet?

Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Vi har et av verdens mest effektive systemer for retur av flasker og bokser – enkelt for forbrukerne, lĂžnnsomt for samfunnet og godt for miljĂžet. Likevel stĂ„r vi nĂ„ i fare for Ă„ bli tvunget til Ă„ skrote dette systemet, til fordel for et EU-regime som bĂ„de er dyrere, dĂ„rligere og mer byrĂ„kratisk.

Ironien er slÄende.

EU krever nĂ„ at Norge endrer pantesystemet sitt i retning av en ordning vi for lengst har forlatt – fordi den ikke fungerte godt nok. Konsekvensene er store: omfattende ombygging, mer administrasjon, Ăžkte kostnader for butikkene og i siste instans hĂžyere priser for forbrukerne. Prislappen er anslĂ„tt til rundt 2,5 milliarder kroner i Ă„ret.

Det er rett og slett svimlende.

Samtidig fremstĂ„r klima- og miljĂžministeren som vinglete og uklar. FĂžrst var han imot. SĂ„ var han for. NĂ„ virker han usikker pĂ„ hva han egentlig mener. Denne nĂžlingen er ikke bare politisk uheldig – den er direkte skadelig. For mens regjeringen famler, ruller prosessen videre, og et velfungerende norsk system settes i spill.

Det mest oppsiktsvekkende er at dette skjer i miljĂžets navn.

For hva er egentlig klima­gevinsten ved Ä skrote et system som allerede har nÊr 95 prosent returgrad? Hva er miljÞeffekten av mer transport, mer byrÄkrati og mer ressursbruk? Svaret er enkelt: Det finnes ingen.

Dette handler ikke om miljÞ. Det handler om regelstyring, harmonisering og manglende vilje til Ä stÄ opp for nasjonale lÞsninger som faktisk fungerer.

Jeg skrev tidligere et leserinnlegg med tittelen «Flaskepost til miljĂžvernministeren». Dessverre er budskapet like aktuelt i dag. Norge mĂ„ slutte Ă„ vĂŠre flinkest i klassen nĂ„r det ikke gir mening. Vi mĂ„ tĂžrre Ă„ si nei – ogsĂ„ til EU – nĂ„r kravene er dĂ„rligere enn det vi allerede har.

Og sÄ mÄ vi vÄge Ä stille det Äpenbare spÞrsmÄlet:

Har EU pantsatt vettet?

For det er vanskelig Ă„ forstĂ„ dette annerledes. Å bruke 2,5 milliarder kroner i Ă„ret pĂ„ Ă„ innfĂžre et dĂ„rligere og mer forurensende pantesystem enn det vi allerede har, kan umulig kalles fornuftig politikk. Da bĂžr det ringe noen varsellamper – ogsĂ„ i Klima- og miljĂždepartementet.

Vi kan jo hÄpe at ministeren snart oppdager det folk flest allerede ser:

Dette er ikke grĂžnn politikk.

Det er dyr symbolpolitikk – og et steg i feil retning.

Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

đŸ·ïž Extracted Entities (14)

EU (entity) Fremskrittspartiet 📁 (category) Geir A Stenseth 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) Pant 📁 (category) Fremskrittspartiet đŸ·ïž (keyword) Geir A Stenseth đŸ·ïž (keyword) Leserinnlegg đŸ·ïž (keyword) MENINGER đŸ·ïž (keyword) Pant đŸ·ïž (keyword) Klima (entity) Nordvest (entity) Norge (entity)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Pant, Fremskrittspartiet, Geir A Stenseth
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Pant, Fremskrittspartiet, Geir A Stenseth