Måpte av synet: - Forsto ingenting
Hobbyfotograf Kurt Sivertsen skulle bare knipse noen bilder av en vanlig vintermorgen, da han plutselig fikk øye på noe uvanlig.
- Jeg har aldri sett noe liknende før, sier Kurt Sivertsen (72) til Dagbladet.
Han er hobbyfotograf og dermed mye ute for å ta naturbilder der han bor ved Veiholmen på Smøla.
Tirsdag var intet unntak: klokka 08.32 var Sivertsen ute i solnedgangen for å ta noen bilder av en vintermorgen, da han plutselig måtte stoppe opp.
- Jeg så plutselig lys som stakk opp, og forsto ingenting. Det var veldig merkelig, sier Sivertsen.
Full forvirring
Hobbyfotografen gikk videre og prøvde å få noen bedre bilder fra en annen vinkel.
- Etter hvert så jeg at dette lyset kom opp fra havet på noe vis, forteller han.
NRK, som omtalte saken først, har snakket med en astrofysiker. Les hva han sier lenger ned i saken.
72-åringen forteller at han ikke hadde noen klar formening om hva det han så var.
- Jeg klødde meg i hodet og var veldig usikker på hva jeg så, sier han.
Sivertsen visste at månen gikk ned på nesten samme plass en time tidligere.
- Da synes jeg at det likna på en måne og begynte å tenke at det kanskje var det, forteller han.
Løste mysteriet
Sivertsen delte tre bilder av fenomenet i Facebook-gruppa «Værbitt», med følgende tekst:
«Hva er dette for noe? Bildene er tatt mot nord fra Veiholmen i Smøla kommune, omtrent samme sted som månen gikk ned ca kl 07.35 i dag. Disse bildene er tatt nesten en time seinere.»
- Jeg fikk veldig mange kommentarer fra folk som vet hva det er, sier Sivertsen.
- Dette er visst noe som kan oppstå når månen så vidt er under horisonten og kommer opp igjen, forklarer han.
Statskanalen har vært i kontakt med astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard, som forklarer fenomenet som en form for luftspeiling der månen tilsynelatende strekkes ned mot horisonten.
Ødegaard understreker at han ikke har detaljert informasjon til temperaturforholdene på Smøla, men peker på at det for tida er kald luft over store deler av landet.
- Samtidig er sjøen relativt varm slik at det blir en stor temperaturkontrast rett over sjøen, og det kan gi slike utslag når månen og andre himmellegemer går ned på et sted med fri horisont over sjøen, sier astrofysikeren til NRK.