Europa reagerer: – Et norsk mirakel!
Bodø/Glimts avansement til playoffrunden i Champions League går ikke ubemerket hen.
Først straffet Alexander Sørloth Bodø/Glimt hardt med en scoring med hodet. Så satte Fredrik Sjøvold inn utligningen, før Kasper Høgh sendte nordlendingene i ledelsen og med det sikret en 23. plass i ligaspillet.
Det betyr at Glimt er innenfor topp 24 og kan derfor spille playoff for å ta seg videre til åttedelsfinalene i Champions League. De åtte beste går direkte til utslagsrundene.
Svenske Aftonbladet kaller det en «norsk sensasjon».
Bild skriver i sin sak: «Et norsk mirakel!».
– Et sant norsk vidunder! Klubben fra nord slår Atlético i en helt uventet seier, skriver Bild.
Den tyske avisen skriver at nordmennene havnet tidlig under, men «så kom de tapre vikingene tilbake».
Glasgow Times: «Bodø/Glimts sjokkseier over Atlético Madrid har sikret dem en plass i playoffen».
De spanske avisene går enda lenger i sine karakteristikker av kampen.
– De røde- og hvitkledde glemte til og med sin egen nasjonalsang. Det var ikke noe mot, ikke noe hjerte. Bare udugelighet, kaos og farse, skriver AS.
Avisen fortsetter:
– Det er som vann som blir til is og knuser. Det var det Bodø/Glimt gjorde. At banen hadde vært dekket av snø den morgenen var faktisk et tegn.
– Atlético var stive, kalde, og rett og slett et mareritt.
Spanske Marca skriver dette:
– Det beundringsverdige Bodø og deres beundringsverdige fans er fortsatt i Champions League. Laget som aldri taper hjemme, tapte da det gjorde som mest vondt. Men de gjorde nesten alt i sin makt for å få det til å skje, skriver Marca.
Siden 2024 så har bare to lag vunnet mot Atlético Madrid på Wanda Metropolitano i Madrid. Det er Barcelona og Bodø/Glimt.
Marca skriver at Sørloths scoring etter fem minutter var absolutt en del av planen, og som avslørte Bodøs defensive svakheter, men at:
– Atlético gravde dypere i området, bare for å støte på sin egen udugelighet når det gjaldt kliniske avslutninger.
Mondo Deportivo skriver at «litt etter litt forsvant Atlético Madrid, og angrepene ble stadig mer fruktløse».
– Simeones menn klarte ikke engang ett poeng mot et Bodø/Glimt-lag som viste hvorfor de hadde slått Manchester City noen dager tidligere.
Det hadde snødd i Madrid i morgentimene, til glede for Bodø/Glimt som er vant til kaldere vær.
– Bodø tilpasset seg kulden bedre, og dermed startet de med å fryse Metropolitano. Kampen endte med at spillerne følte seg fullstendig hjelpeløse, skriver den spanske avisen.
Bodø/Glimt møter Real Madrid eller Inter i playoff for en åttedelsfinale i Champions League.
🔗 Published by 2 sources - Compare:
🔗 Related Articles (10)
View Graph