- Rett i fengsel
Ble dratt ut av høring med USAs utenriksminister Marco Rubio.
USAs utenriksminister Marco Rubio snakker om framtidas Venezuela i en høring i Senatet onsdag ettermiddag norsk tid.
Seansen ble åpnet av den republikanske senatoren Jim Risch, som gav klar beskjed om at det ikke var lov å avbryte høringen.
Rubio rakk knapt å åpne munnen før en demonstrant med en plakat reiste seg opp fra galleriet. Vedkommende ble umiddelbart dratt ut av lokalet.
- Du kjenner rutinen. Rett i fengsel, sa Risch.
På høringen kaller Rubio Venezuela en «enorm strategisk risiko», som åpent samarbeidet med narkotikaorgnaisasjoner.
- Uakseptabelt
- Det var en uakseptabel situasjon som måtte håndteres sier han om USAs invasjon av Venezuela.
Videre beskriver han hvordan USA håndterer de venezuelanske oljereservene som er underlagt sanksjoner.
Han sier at USA tillater at sanksjonert og «karantenesatt» olje bringes ut på markedet, men at pengene må settes inn på en konto som USA fører tilsyn med
- Dere skal bruke de pengene til fordel for det venezuelanske folket, forklarer han, og antyder at landet var i ferd med å gå tom for lagringskapasitet.
Må samarbeide
Den demokratiske senatoren Jeanne Shaheen spør Rubio om han er enig med Drug Enforcement Administration (DEA) i at den sittende presidenten Delcy Rodríguez er en «betydelig aktør i narkotikahandelen».
På dette svarer Rubio at Rodríguez ikke er «tiltalt» på samme måte som Maduro og kona.
Han sa videre at styresettet i Venezuela «ikke var et normalt system», men et regime «holdt sammen av korrupsjon».
Hun vil også vite hvordan han skal forsikre det amerikanske folket om at amerikanske penger som går til Venezuela ikke havner hos karteller eller i narkotikavirksomhet.
- Vi er i overgangs- og stabiliseringsfasen … du må samarbeide med dem som sitter med makten, sier Rubio.
Han forteller også at de har satt i gang kortsiktige mekanismer for å finansiere statlige funksjoner i Venezuela, som for eksempel politi og avfallshåndtering.
Rubio indikerte at pengene ville komme fra sanksjonert olje, solgt til markedspris.
Grønland
Han tar også opp Grønland, og sa at USA er på «et godt sted» med landet for øyeblikket.
Han sier det er en prosess i gang, som han forventer vil gi «et godt resultat for alle».
- Selv i det øyeblikket vi snakker sammen her nå, pågår det noen møter på teknisk nivå mellom oss og våre partnere på Grønland og i Danmark om denne problemstillingen. Jeg tror vi har en prosess på plass som vil gi et godt resultat for alle, sier Rubio.
- Jeg tror vi får gjort noe positivt og vi vil begynne den prosessen på en meget profesjonell måte. Den begynner i dag og det vil være en regelmessig prosess.
Han understreker også at det vil gjøres på en måte som unngår at det blir et «mediesirkus» hver gang forhandlingene skjer.