Bytunnel i Molde må bygges nå
Motstanderne mot Møreaksen har en iboende berøringsangst for at alt som skjer i Molde kan utløse Møreaksen. Kanskje det er et hint om at Møreaksen egentlig kanskje er et bra prosjekt?
Bytunnel i Molde må bygges nå
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Møreaksen som veitrasse ble valgt av flertallet på Stortinget i 2014. Aksedebatten er derfor død og ferdig. Behovene i Molde derimot blir tydeligere og tydeligere, helt uavhengig av hvilken akse du foretrekker.
Målingspunktet for trafikk i Sandvegen/Øvre veg har en årsdøgntrafikk på 5650 kjøretøy, og har vokst stabilt med i overkant av 4 % i året siden 2020. Det gir en doblingstid på ca 17 år. Det er ikke lenge til.
Trafikken ved Haukabø-tunnelen har tilsvarende, en årlig vekst som tilsier doblingstid på 30 år.
Øvre veg har lenge blitt omtalt å være ved kapasitet. Hvordan er ståa der om 17 år med dobbel trafikk? Dette behovet og denne lokale trafikken berører i liten grad av både akser og ferger. Trafikken som enten påvirkes av aksene eller fergene utgjør en liten del av lokaltrafikken og mindre enn 10 %. Behovet er her med eller uten akser.
Fordelen med Møreaksen er at planen er helhetlig for regionens behov. På statens regning (som er vesentlig viktig)* får vi bytunnel, fjernet fergene, fastlandsforbindelse og fjordkryssing og betydelig kortere reisetid mellom fylkets to største byer.
*Hverken fylket eller kommunen har råd til å ta over deler av prosjektet.
Les også:
Møreaksen ble vedtatt i 2014, av stortingsflertallet, og samfunnet forholder seg til det. Når planer da stopper opp, eller endres, så er det kritisk og ikke minst svært fordyrende.
Bare på prisvekst i venteperioden vil kostnadene til prosjektene øke betydelig, samfunnet begynner å planlegge fordyrende mellomløsninger som flytting av fergekai til flere milliarder. Men utfordringene som samfunnet skal løse er fortsatt uløst, og man ser at kostnadene for å ikke bygge Møreaksen likevel i stor grad begynner å nærme seg at det er like greit å komme i gang.
Les også:
Det politiske flertallet vil ha E-39 fra Ålesund - Vestnes. Her er også Frp for, selv om de jobber imot prosjektet som kan realisere det raskest.
Til og med daglig leder i Romsdalsaksen ser at det er bra å bygge fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya, nesten ingen er imot det.
Bytunnel i Molde er et lokalt behov, helt uavhengig av om Møreaksen kommer eller ei, for om 17 år er trafikken doblet, om trenden fra 2020 fortsetter.
Les også:
Det eneste som da står igjen er Møreaksens mest lønnsomme ledd, tunnel under Tautra og veg til Ørskogfjellet. Ett ledd som fjerner behovet for å flytte fergekai til 2-3 milliarder + tunnel i Molde (som vi må ha uansett), samt 230 millioner i drift av ferger. FØR man har satt på en ferge til og økt driftskostnaden med ca 20 % til.
Mellomløsningene kan bli dyre, de kan bli bortkastet og det kan bli feil betaler, om det havner på fylket eller kommunens allerede elendige økonomi. Staten derimot bruker disse milliardene på vei uansett, bare ikke her, om vi velger å krangle videre.
Det er på tide å stå sammen, for tiden er knapp.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal