Tror det skjelves
Norske OL-stjerner tror folk vil bli satt ut i Milano. Samtidig kommer et stikk retning stornasjon.
- Det er en litt tregere bane som gagner oss norske, mener Sander Eitrem overfor Dagbladet.
Skøytestjerna er en av flere norske medaljehåp i OL i Italia. Isen de skal gå på befinner seg i arenaen Fiera Milano Rho, som blir beskrevet som en av lekenes mest spektakulære.
Men før de første skøytetakene skal tas i mesterskapet, er det en viss uro å spore. Før jul ble junior-VM avholdt på isen. Da beskrev flere av utøverne isen som «sprekkete» og en følelse av å gå på naturis, ifølge nyhetsbyrået AP.
Det kan være en fordel for Norge, tror det norske OL-håpet Bjørn Magnussen.
- Jeg har hørt at det er en litt annen følelse og lyder (hult) der. For min del så tror jeg at det kan være bra. Jeg tror at jeg er en av de løperne i startfeltet som håndterer det best, sier Magnussen til Dagbladet.
- Ja, du tror dette kan være fordel Norge?
- Jeg tror det kan sette ut noen. Jeg vet at det er noen nederlendere og andre 500 meter-løpere som aldri går på utendørsforhold. De tror jeg tenker mer på det enn jeg gjør. Jeg vet hvordan det er å gå på utendørsforhold.
I fjor høst var det stor turbulens i Nederland da skøytelegenden Sven Kramer gikk ut hardt mot egne utøvere og kalte dem for bortskjemte. Nasjonen har ikke klart å opprettholde posisjonen sin sammenliknet med under Kramers storhetstid. Nå har blant annet norske utøvere i større grad blitt en reel utfordrer på flere distanser.
- Hva tenker du om Kramers utspill? Også med tanke på dette med is man er vant til?
- Jeg er helt enig. De er superbortskjemte. De gjør egentlig ingenting annet enn å ta på seg skøyter, gå på trening og gjøre jobben der. Det er noe helt annet enn i Norge, der vi må gjøre jobben selv, svarer Magnussen.
Den ferske EM-gullvinneren Peder Kongshaug understreker at forholdene er like for alle og at man ikke vet så mye om Milano-isen per dags dato.
Likevel legger han til:
- Jeg tenker at den norske troppen er vant med å gå på trå forhold og som gjerne har en større fysisk kapasitet enn mange andre, har godt av at isen er litt treg.
Flere av Norges stjerner har hørt rapportene om «treg is».
- Vi håper jo egentlig på litt trå forhold, for det tror jeg kan være fordel oss, sier Konghaug, som tok EM-gull på 1500 meter i Polen, til Dagbladet.
Skøytebanen i arenaen Fiera Milano Rho er satt opp midlertidig i forbindelse med OL. AP siterte flere løpere i junior-VM på at de har gitt tilbakemeldinger til banemannskapet, og at det jobbes med forbedringer.
OL varer 6. til 22. februar. Den første skøyteøvelsen er kvinnenes 3000 meter den 7. februar.
OL-troppen, skøyter
Sander Eitrem (Nord-Odal), Peder Kongshaug (Stavanger Sandnes), Bjørn Magnussen (Falken), Sigurd Henriksen (Fana), Didrik Eng Strand (Hamar), Ragne Wiklund (Aktiv), Aurora Grinden Løvås (Nord-Odal).