- Skam dere
De 1500 som ble evakuert etter sjokkraset på Sicilia hudfletter myndighetene.
- Skam dere. Vi trenger ikke oppmerksomhet, vi trenger konkret hjelp, sa de frammøte på den lokale brannstasjonen i byen Niscemi på Sicilia tirsdag ifølge la Republicca.
Tirsdag ble 1500 personer evakuert etter at et enormt jordskred plutselig gikk ved utkanten av byen. Allerede søndag begynte skredet å vise tegn til bevegelse.
Skredet strekker seg omtrent fire kilometer bredt - og det fryktes at enda flere jordmasser kan rase ned. Sprekken fortsetter å utvide seg, og det fryktes at byens historiske sentrum skal bli slukt, skriver The Guardian.
- Kritisk
Myndighetene anslår at boliger som ligger nær skredet nå er tapt.
- Hjem som ligger i nærheten av skredet, selv om de ser intakte ut, kan aldri brukes igjen. Situasjonen er kritisk. Hele klippen glir ned, sa beredskapssjef Fabio Cicilanio til de frammøtte.
Boliger som ligger så nærme som tretti meter unna skredet anses som totalt tapt. Selv ikke brannmenn nærmer seg boligene for å hente de evakuertes personlige eiendeler.
- Alle skal få et hjem igjen, sa Sicilias guvernør Renato Schifani ifølge avisa la Repubblica.
Det løftet er det imidlertid ikke alle lokale som setter sin til. Ifølge avisa er det fortsatt mange som venter på kompensasjon som ble lovet etter et stort jordskred i samme by i 1997.
- Hvor forsvant pengene den gang fra? Vi venter fortsatt! ropte den frammøtte Giueseppa Puzzo ifølge avisa.
- Har mistet alt
Ifølge myndighetene skal de som mister hjemmene sine bli kompensert med 900 euro i måneden, litt over 10 000 kroner etter dagens kurs.
- Vi evaluerer hvilken del av byen som passer best for å skaffe billige boliger, sa byens ordfører Massimiliano Conti.
- Vi utelukker ikke å leie leiligheter eller å bygge nytt, la han til.
Adriana Palumbo er en av de som har mistet huset sitt, og som aldri får dra hjem igjen.
- Huset på kanten er mitt. Jeg har mistet alt, selv minner, sa hun til avisa.
- En del av livet mitt ble igjen der, legger Palumbo til.