Herold

- Bli kvitt jævelskapet

Kilde: Dagbladet Author: Elise Violeta Ness Aksnes Published: 2026-01-28 06:22:01
- Bli kvitt jævelskapet

Prinsesse Ingrid Alexandra tilbrakte tirsdagen i Kirkenes, og kjørte hundespann til russergrensa. Samtidig har det vært uro knyttet til et spesielt bygg i byen.

KIRKENES (Dagbladet): Prinsesse Ingrid Alexandra (22) har tilbrakt de siste dagene i Finnmark, nærmere bestemt Karasjok og Kirkenes. Denne turen er prinsessens aller første offisielle tur alene, og landets nordligste fylke har vist seg fra sin beste side.

Vakkert nordlys, mildvær og stort sett opphold har vært bakteppet for turen, og hun har selv uttalt at besøket er en påminnelse på at landet vårt alltid har vært flerkulturelt.

- Det er fint å se at vi kan jobbe så godt sammen på tross av forskjeller, sa hun etter besøket i Karasjok og Sametinget mandag.

Siste dag av reisen var lagt til Kirkenes.

Dagbladet benyttet anledningen til å gjøre seg litt bedre kjent med byen, men også lokalbefolkningen - hva tenker de om at arveprinsessens første tur alene gikk akkurat hit?

- Det var jo på tide at vi kom først her oppe, sier Bjørnar Moen (74) til Dagbladet.

Vi har nettopp forstyrret ham midt i kaffeslabberaset med kompisgjengen på Centrum Kafé midt i Kirkenes.

- Men vi merker ikke så mye til besøket. Men jeg håper det kommer tydelig fram at hun syns det var fint her oppe, sier han, med glimt i øyet.

- Vise at vi ikke er redde

Den lille byen i nord ligger svært nær grensa til både Russland og Finland, noe som også gjenspeiler seg i befolkningen. Her bor det folk av flere ulike nasjonaliteter, et mangfold de vi snakker med setter pris på.

Men det er ikke til å stikke under en stol at situasjonen med Russland er betent - det har den vært i noen år nå.

Prinsesse Ingrid Alexandra var tirsdag formiddag på tur med hundespann opp til grensa.

- Hva tenker du om at hun gjør det i en så betent tid?

- Jeg synes det er helt rett. Vi markerer hvor vi er. Hva vi har. Og vår del av landet. Vi kan ikke krype unna grensa fordi Putin sitter på andre siden med atomarsenalet sitt. Vi må vise at vi ikke er redde for det som er på andre siden, sånn som de herser med folk.

Prinsessen selv sa mandag at hun kom til å ha Ukraina i tankene under besøket.

- Mine tanker går til alle menneskene i Ukraina, i en så forferdelig situasjon. Norge og Russland har egentlig en lang historie med å samarbeide, spesielt i Nord-Norge. Og jeg tror det gjør vondt for mange at det forholdet har blitt så vondt nå. Så tror jeg det er viktig å finne en måte å leve side om side på.

Det har den siste tida blitt avholdt en rekke støttemarkeringer for Ukraina utenfor det russiske generalkonsulatet i Kirkenes. Jette F. Christensen, utenriks-og sikkerhetsanalytiker for Altinget, har omtalt konsulatet som «propagandakontoret i Kirkenes - et hus fullt av Putins ansatte».

Redaktør Thomas Nilsen i The Barents Observer har tidligere uttalt til iFinnmark at «konsulatet i Kirkenes er blitt en svingdør for russisk etteretningstjeneste».

Deler av lokalbefolkningen er tilsynelatende enige i disse analysene. Støttemarkeringene har fortsatt, og førte til at den russiske ambassaden i Norge har klaget på markeringene til Utenriksdepartementet.

Tirsdag fikk de svar - Russland må akseptere høylytte protester i det offentlige rom, så lenge det er innenfor ytringsfrihetens rammer. Det må være opp til lokalt politi å vurdere om demontrasjonene faller innunder straffbar atferd.

- Aldri vært så trygt

Bjørnar Moen skulle gjerne «ønske at det var mer rabalder» knyttet opp til konsulatet.

- Hvorfor det?

- For å bli kvitt det jævelskapet som russerne driver med. Putin må begynne å skjønne at det er andre folk i verden enn bare ham. Jeg sa det her tidligere i dag, at tre menn skulle vært borte fra verden: Putin, Trump og Netanyahu.

Moen anser ikke grensa som farlig selv. Tvert imot, han sier han hadde følt seg trygg der oppe.

- Det har jo aldri vært så trygt som det er nå, det er jo ikke soldater igjen på andre siden, sier en kompis av Moen, som egentlig ikke ville være med i denne reportasjen.

- Kan jeg sitere deg på det?

- Det skal du bare gjøre.

Rett over gata for Centrum Kafé ligger Amundsen Bakeri og Konditori, nok et samlingspunkt for kirkenesere. Her treffer Dagbladet venninnene Anita (50) og Gunn-Inger (67).

De er begge glade for at prinsesse Ingrid Alexandra har lagt sin første tur til akkurat Finnmark.

- Hun er veldig godt likt. Hun virker som en åpen og varm person. Jeg tror kongefamilien er veldig populær her, vi har jo sett det før når kongeskipet har vært her.

At hun har tatt turen til grensa syns de begge at er bra.

- Det er fint å vise at man kan ta en tur til grensa. Jeg tror de aller fleste her tenker på ukrainerne og hvordan de har det, sier Anita.

- Prinsessen var jo på skolen her i dag, hvor det er bare russere og ukrainere om hverandre. Det er fint, legger Gunn-Inger til.

- De gjør det for landet

Som de andre her i byen har også de fått med seg uroen rundt konsulatet.

- Det er jo litt trist, at den krigen og alt som har skjedd har ødelagt det gode samarbeide som de har hatt her over mange, mange år. Men så tenker jeg at noen ganger må man kanskje sette ned foten.

Utenfor Amundsen treffer Dagbladet nok en lokal innbygger, som også heter Anita (69). I likhet med de andre vi har snakket med er hun storfornøyd med prinsessens besøk.

- Vi ligger jo sånn til ved grensa, og at hun besøker grensa, det er kjempeviktig. Det viser jo at hele landet er viktig, ikke bare det som ligger innenfor Sinsenkrysset. Det er så viktig at de som passer grensa får se at de gjør det for landet. Hele landet.

- Hvilke tanker har du om uroen rundt konsulatet?

- Jeg syns ikke noe om det. Når folk stadig vekk står og demonstrerer ... Folk er på jobb, og de bør få fred.

🔗 Related Articles (1)

View Graph
Ingrid Alexandra om prinsessejobben: – Trives veldig godt
VG · 2026-01-28 04:50:33
Ingrid Alexandra Finnmark Karasjok Norge Rampelys Karasjok Kongeparet Kronprinsesse Mette-Marit Prinsesse Ingrid Alexandra Oslo Sametinget Australia Caroline Vagle Haakon Harald Hørs Marius Borg Høiby Mette-Marit Oslofjorden Sonja Sverre Magnus Sydney Universitetet

🏷️ Extracted Entities (33)

KIRKENES Dagbladet (organization) Ingrid Alexandra (person) Russland (place) Anita (entity) Bjørnar Moen (person) Ukraina (entity) Finnmark 🏷️ (keyword) Kirkenes 🏷️ (keyword) Kjendis 🏷️ (keyword) Prinsesse Ingrid Alexandra 🏷️ (keyword) Russland 🏷️ (keyword) det russiske generalkonsulatet 🏷️ (keyword) grensa 🏷️ (keyword) Altinget (entity) Centrum Kafé (person) Finnmark (place) Gunn-Inger (entity) Karasjok (entity) Amundsen Bakeri (person) Barents Observer (person) Finland (place) Jette F. Christensen (person) Konditori (entity) Netanyahu (entity) Nord-Norge (entity) Norge (entity) Putin (entity) Sametinget (entity) Sinsenkrysset (entity) Thomas Nilsen (person) Trump (entity) Utenfor Amundsen (person) Utenriksdepartementet (entity)

📊 Metadata

Keywords: det russiske generalkonsulatet, finnmark, kjendis, prinsesse ingrid alexandra, kirkenes, russland, grensa
OpenGraph Title: - Ønsker mer rabalder