- Store rumper er alltid inn
Lindsey Vonn blir historisk i vinter-OL og snakker i forkant åpent om den 41 år gamle kroppen som stiller til start.
Lindsey Vonn blir historisk når hun starter i OL i februar. Når hun setter utfor i Cortina d'Ampezzo, blir hun den eldste alpinisten som noen gang har konkurrert i OL.
Som en av 232 amerikanske utøvere er hun en del av den største troppen til USA noensinne.
Vonn er en av de største stjernene deres, og tross alderen er hun i toppform ifølge henne selv.
- Jeg vil vise folk at det ikke er en ulempe å være gammel. Jeg elsker å utfordre folks perspektiver, og dette er en fantastisk mulighet til å gjøre det. Alderen min er også en fordel her, sier 41-åringen til People Magazine og sikter til at hun sannsynligvis har kjørt flere løp enn de aller fleste konkurrentene.
I intervjuet med magasinet snakker hun åpenhjertig om OL-kroppen som stiller til start i Italia.
- Jeg har lagt på meg muskler og vekt fordi skirenn er en tyngdekraftssport, så jeg trenger massen. Jo mer jeg veier, desto raskere kjører jeg, påpeker amerikaneren.
Vonn forteller at hun har gått opp fem kilo, noe som ikke bare har vært enkelt for henne, ifølge henne selv. Likevel er hun storfornøyd like før OL-ilden tennes.
- Altså, store rumper vil alltid være inn, sier hun med glimt i øyet og påpeker at hun «ikke trenger å være tynn».
Vonn forteller at hun gikk ned mye i vekt i fjor på grunn av stress, og at hun har jobbet hardt for å legge på seg de nødvendige kiloene igjen. Selv om flere av kiloene er muskler, tar hun likevel til orde for kroppsfokuset som er i idretten.
- Du bør bare være stolt av kroppen din og hva den kan gjøre for deg. Jeg trenger bare å være sterk. Og jeg er like sterk som jeg var, om ikke sterkere, mener hun.
Før denne sesongen gikk Svindal inn i teamet til Vonn, og ble den amerikanske superstjernas trener. De har vært gode venner gjennom sine aktive karrierer. Begge la opp i 2019.
Vonn har tidligere hatt problemer med et dårlig kne, men forteller at en operasjon i 2024 åpnet en helt ny verden for henne. Etter den ble det også comeback etter fem år på sidelinja.
Nå er hun altså klar for OL i Milano og Cortina. OL-ilden tennes 6. februar.