Sperret opp øynene
Asle Åsmul fikk seg en overraskelse på årets første skitur.
Søndag morgen våknet Asle Åsmul til et gnistrende vintervær i Kristiansand. Dermed var det optimale forhold for årets første skitur.
- Det var helt perfekt. Ikke noe vi er bortskjemt med her på Sørlandet, forteller Åsmul til Dagbladet.
Kort fortalt
- Asle Åsmul opplevde en uventet situasjon under sin første skitur i Kristiansand.
- Han ble møtt av en gruppe gående som hadde tråkket ned de nypreparerte skiløypene.
- Kristiansand kommune har forbudt gående i preparerte skiløyper for å unngå slike hendelser.
Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.
Fædrelandsvennen omtalte saken først, etter at Åsmul hadde et leserinnlegg om hendelsen i samme avis.
Da han hadde gått en runde og var på vei tilbake igjen, ved Øvre Jegersbergvann, var det imidlertid slutt på de nypreparerte løypene.
Møtt av kø
- Jeg ble overrasket og oppgitt, forteller han om løypene som var helt nedtråkket.
Da han gikk videre ble han møtt av en kø med gående midt i sporet.
Han forteller at han ropte «unnskyld» og «excuse me», men at mange ikke hørte ham. De som hørte ham hjalp imidlertid med å få de andre ut av sporet.
- Jeg skjønte vel litt at de ikke visste hva de gjorde, forteller han.
Noen av de han passerte skal også ha bedt om unnskyldning.
Dette var imidlertid ikke den eneste gjengen han møtte i sporet. Det skjedde også tidligere på turen, men at de da holdt seg unna sporene.
Ifølge Fædrelandsvennen bestod turgruppa av en gjeng utenlandske studenter.
Kommunikasjonsdirektør hos Universitetet i Agder (UiA), Øyvind Dagsvik Eskedal, bekrefter overfor avisa at en studentgruppe fra universitetet hadde vært på tur i det aktuelle området.
- De fortalte meg at de forsøkte å ikke ødelegge skisporene, men dersom resultatet var noe annet, så må de bare lære av det, sier han til avisa.
Han opplyser videre at universitetet hvert år har en dag hvor nye studenter fra utlandet får innføring i norske regler og kutyme.
- Da får de blant annet beskjed om at de ikke skal gå i skispor. Men det er mye info på denne dagen. Vi kunne nok gjort en feil alle sammen, dersom vi kom til et annet land, sier han.
I Kristiansand kommune innførte bystyret i 2021 en forskrift om adferd etter friluftsloven der de forbyr gående i preparerte skiløyper.
- I lysløypene og i øvrige skiløyper er det forbud mot ridning og å gå (annet enn på ski) i preparerte skispor, både klassiske og fristil, heter det i teksten.
Skaper debatt
Oppførsel i skiløypa er noe som skaper het debatt hver vinter. I Oslo har for eksempel ploge-debatten gått nå i januar.
Dette startet med at tidligere journalist Simen Sætre skrev en kronikk i Aftenposten der han med humoristisk tilsnakk erklærte «Død over plogerne».
Flere har tatt til motmæle mot dette, og derfor spurte derfor skitrener Gjermund Bjørklund om det er greit. Han var klar i talen:
- Ploging er absolutt greit. Det må vi kunne akseptere. Langrenn er en sport for folk med alle ulike bakgrunner, sa han blant annet.
Han pekte også på at det uten ploging hadde vært mange flere ulykker i skiløypa.