- Det verste jeg har opplevd
Den nye sesongen har ikke bare vært morsom å spille inn for den aktive familien.
Mye har skjedd for «Funkyfam» siden den forrige sesongen i 2022. Samtlige har blitt eldre, de har flyttet til nytt hus på Jessheim og et av barna har blitt en av profilene i serien.
Selv om familien Vasstrand dukket opp i «Funkyfam på ferie» i 2024, har det gått noen år siden sist de gjorde sitt opprinnelige realitykonsept.
Nå er de omsider tilbake med serien «Funkyfam» på TV 2.
- Det er veldig hyggelig å være i gang igjen. Serien er koselig og portretterer familien på en ekte og relaterbar måte, sier influenseren Jørgine Massa Vasstrand (36).
Boikottet til nå
En vesentlig endring fra tidligere sesonger er at serien delvis har fått en ny profil.
Jørgines datter Filippa Vasstrand (16) har nemlig blitt like gammel som hennes onkel, Noah Menozzi Vasstrand (24), var første gang han fikk være med i serien.
- Nå var hun gammel nok til å ta avgjørelsen selv om å fortelle sin historie i serien. Hele familien er jo alltid med, men ungene har vært mer som «kulisser», forteller Jørgine.
Mora synes det er hyggelig at dattera ønsker å være med og Filippa selv er strålende fornøyd med å bli en egen profil i serien. Hun mener også at det er på høy tid.
- Nå kan jeg slutte å boikotte «Funkyfam», røper hun til Dagbladet.
16-åringen har nemlig ikke sett de andre sesongene fordi hun har vært «bitter» for ikke å være en av hovedprofilene.
- Du blir mer en del av gjengen når du kan være din egen profil og ikke bare i bakgrunnen. Det er veldig gøy, sier hun.
To syke barn
Innspillingen av den kommende sesongen har også et lite alvor over seg. I den andre episoden åpner familien opp om den tøffe tida der to av barna deres ble syke, og senere diagnostisert med henholdsvik leddgikt og epilepsi.
- Ingen vil se barna sine syke, og ingen vil se at barna har det vondt, eller at ungene får noen begrensninger. Å oppleve det som forelder er jo det verste vi har opplevd, sier Jørgine.
Morten er også tydelig på hvor hardt det har vært å stå i.
- Det er det verste jeg har vært med på i hele mitt liv, sier han.
Paret forteller at de har forsøkt å se hverdagen i et annet lys etter den vanskelige tida.
- Jeg har fått et sånt sinnssykt perspektiv på hva som egentlig er viktig i livet. Jeg tror jeg slapper mer av i så mange andre settinger fordi jeg har det perspektivet, sier Morten.
Den tidligere fotballspilleren legger til at alle andre utfordringer nå føles mye mindre.
- Når barna dine blir syke så blir det så altoppslukende. Du holder liksom ikke ut, forteller han.
Tross alt er det betryggende å vite hvor heldig man er og at slike ting stort sett går bra i Norge, ifølge Jørgine. Hun trekker også fram betydningen av å ha en stor familie rundt seg som alltid stiller opp.
Ettersom den nyeste sesongen av «Funkyfam» ble spilt inn for et par år siden, har familien nå klart å få diagnosene litt på avstand.
- Nå går det veldig bra og ting er mer tilbake til normalen, avslutter Morten.