- Skjønner hvorfor folk skiller seg
For to måneder siden fødte hun tvillinger. Nå deler den nybakte moren hva som er blitt en kilde til konflikt mellom henne og ektemannen.
Det har gått fire og en halv måned siden Martine Halvorsen (28) og samboeren, Robert Brankovic, fikk tvillinger. I en melding på Snapchat deler hun nå ærlige tanker om hvorfor så mange par går fra hverandre etter å ha fått barn.
- Jeg skjønner hvorfor folk skiller seg. Da sikter jeg spesielt til folk som har barn, eller som har fått barn sammen og går fra hverandre, sier Halvorsen i videoen.
Hun er forfatter og influenser og er særlig kjent som såkalt kroppspositivist, og har blant annet skrevet boken «Sykt normal» (2018).
Hun mener tydelig at den norske permisjonsordningen legger et dårlig grunnlag for mange par.
- Folk får barn, og så er man hjemme sammen i to uker, som jo er ingenting. Etter det skal den ene parten tilbake på jobb og jobbe åtte til fire, natt eller skift, mens den andre parten er hjemme med barnet over lang tid, forklarer hun.
Utvikler seg til hat
Et irritasjonsmoment hun drar fram er hvordan den ene parten får sosialisert seg på jobb, mens den andre er hjemme alene med barnet.
- Jeg tror det er veldig lett at det utvikler seg til hat - og da mener jeg virkelig å hate partneren sin. Som mor sover du ikke, du treffer ikke folk på samme måte og du har fullt opp. Du er på en måte «bare» mamma. Samtidig er partneren din på jobb og må få sove, sier hun.
Skal flere unngå skilsmisse er løsningen bedre velferdsordninger, mener Halvorsen.
Selv føler hun seg heldig som har kunnet være hjemme sammen med partneren de første månedene.
For foreldre som ikke er i samme situasjon som henne, understreker hun at det ikke nødvendigvis handler om å hate partneren sin, men om å være svært sliten og lei.
Overfor Dagbladet utdyper Halvorsen om hva som fikk henne til å ta et oppgjør på Snapchat:
- Det kom etter en samtale jeg hadde med Robert, om nettopp dette. Jeg tror dette er noe veldig mange kan kjenne seg igjen i, og vi står jo midt i denne fasen selv, sier hun og fortsetter:
- Vi har snakket mye om dette selv. Robert har vist seg som en helt fantastisk pappa og partner. Det jeg deler er ikke utlevering, men refleksjoner vi har snakket om sammen - blant annet på en biltur dagen før. Jeg tror helt ærlig at hvordan partneren stiller opp og viser seg i denne perioden, uavhengig av om han er i jobb eller hjemme, er helt avgjørende for hvordan mor har det.
Tidlig i prosessen tok paret et bevisst valg om å spille på lag, og ikke legge for mye i alt som handler om regnskap, søvn, hvem som skifter bleier og hvem som gjør mest.
- Det er ikke en konkurranse om hvem som har det verst, men et felles ansvar for at begge skal ha det så bra som mulig. Vi snakker mye sammen, er ærlige når noe er tungt, og minner hverandre på at dette er en fase, sier Halvorsen.
Responsen etter at hun delte budskapet offentlig, har vært langt større enn hun hadde sett for seg.
- Det har vært overveldende. Det er utrolig mange som føler på nettopp dette, som føler seg frustrerte, alene og ensomme i tilværelsen, i relasjonen sin og i hverdagen. Det bekrefter hvor viktig det er å snakke åpent om dette. Det er kjipt å lese hvor mange kvinner som føler seg emosjonelt alene.
Tøff start
28-åringens første måneder i mammarollen har for øvrig vært tøffere enn det mange andre opplever. Tvillingene ble nemlig født altfor tidlig.
Overfor Se og Hør åpnet hun seg i desember om den brutale starten på mammarollen, hvordan det går med dem nå, og hvordan det for første gang ble å feire jul som en familie på fire.
- De første ukene og månedene har vært beintøffe. Men også fantastiske, fortalte 28-åringen.
Hun slo fast at situasjonen ikke gjorde det mindre fantastisk å bli mor. Det ble bare en litt tøffere periode enn det de hadde tenkt.
- All venting, alle oppturer og nedturer og verking i hjertet har jo vært verdt det, understreket hun.