Seerne raser: - Tok til tårene
Søndagens tvekamp i «Farmen» skaper sterke reaksjoner fra både deltakere og seere.
På søndag måtte nok en deltaker pakke sekken og forlate resten av forpakterne på «Farmen kjendis»-gården i Søgne.
Mot slutten av TV 2-programmets tredje uke, ble fiolinisten Stinius Maurstad (31) valgt til førstekjempe av storbonde Kristine Arntzen (29). Han måtte derfor velge andrekjempe, hvor valget til slutt falt på treningsprofilen Sondre Sundby (34).
Maurstad fikk ros av de andre deltakerne for å velge den muskuløse 34-åringen som motstander. I episoden sier han at Sundby var en av dem han hadde mest lyst til å slå i en gren.
- Som å se et rovdyr
Som andrekjempe fikk Sundby velge hvilken gren de skulle konkurrere i.
Valget falt på sekken – en gren som krever utholdenhet og ren muskelkraft.
Det var derfor liten tvil om hvem som var den klare favoritten til å vinne. Brytetrener Fritz Aanes (47) kalte valget av gren spenstig og uventet.
Kampen endte som meddeltakerne forutså. Sundby ble overlegen med sin styrke og nærmest selpte med seg Maurstad rundt på banen.
- Det er som å se på et rovdyr spise et lite dyr levende. Det er helt forferdelig å se på. Det var en kjempeurettferdig kamp. Styrke har så mye å si. Det var helt jævlig, sier en gråtende Heidi Røneid (43).
Maurstad innrømmet i forkant av kampen at han var underlegen fysisk, men hadde likevel ikke gitt opp. Fiolinisten kjempet med nebb og klør, men måtte se seg slått.
- Jeg har aldri blitt så sliten så fort. Det var eksplosivt, adrenalindrevet og jeg vil ikke si nedverdigende, men ydmykende, forteller han etter kampen.
Sterke reaksjoner
Flere av deltakerne som var vitne til konkurransen synes det var voldsomt å se på og hadde forventet at Sundby ville gå for en rettferdig kamp. Slik ble det altså ikke.
Han måtte derfor tåle kritiske spørsmål om hvorfor han valgte en gren der han med stor sannsynlighet ikke bare ville vinne, men knuse motstanderen.
- Det ble til slutt sånn. Jeg gidder ikke ta noen sjanser. Så da tenkte jeg at det bare får bli sånn, svarer han på spørsmålene.
Men det var ikke bare resten av forpakterne på gården som reagerte på valget av gren.
Mange seere har også uttrykt sine meninger på sosiale medier. Ulike kommentarfelt flommer over av folk som er misfornøyde med Sundbys valg og mener kampen var urettferdig.
«Det var direkte kvalmt å se på. Det ble en hersketeknikk som jeg aldri har sett før på Farmen», «dette ble meget urettferdig» og «det var grusomt å se på» er bare noen av kommentarene folk har skrevet i kommentarfeltene på Facebook.
Flere reagerer også på at sekken rammer veldig urettferdig om deltakerne har ulik fysikk.
«TV 2 burde ha regel om nogen lunde lik vekt, sikkert mange kilo forskjell på vekta. Ubehagelig å se», lyder et lignende innlegg.
Kristoffer Arnesen, presseansvarlig for «Farmen kjendis» i TV 2, svarer på kritikken fra seerne.
- En deltaker som har fysikk som sin store fordel vil ofte velge en fysisk gren, og det kan ikke vi legge oss opp i, sier han til kanalen.
Preget i flere dager
Sondre Sundby sier selv at det var brutalt å se kampen på TV. Han røper at han ikke visste hvordan sekk-grenen var satt opp før de kom til kampplassen.
- Sekken hadde et nytt oppsett i år. Da vi kom dit, så skjønte jeg at det her kommer til å bli kjempebrutalt. Det første jeg tenkte på var at vi må unngå skader. Spesielt da Stinius er fiolinist og avhengig av hendene sine, sier han til Dagbladet.
Han forteller at han umiddelbart fikk en dårlig følelse da han skjønte opplegget.
- Jeg skjønte jo da med en gang at dette blir ikke noe gøy i det hele tatt. Jeg hadde ingenting å vinne på den kampen uansett.
Deltakeren mener også at kampen har blitt klippet enda mer brutal enn den var, og Maurstad ga ham en mye tøffere kamp enn det som kommer fram på TV.
- Folk undervurderer Stinius og hvor rå han er. Gutten er en skikkelig atlet. Han ga meg en sånn helvetes kamp at jeg klarte ikke å kontrollere det slik jeg ønsket, sier han.
Sundby forteller at han tok til tårene etter tvekampen var over.
- Jeg var preget i flere dager etterpå. Jeg synes ikke det er noe gøy når det kommer opp nå heller, forteller han.
Sundby innrømmer han at han angrer på valget, og skulle gjerne valgt en annen fysisk gren.
- Det er en veldig kjedelig situasjon å stå i nå, og når kampen ble så brutal som den ble, så skulle jeg selvfølgelig ønske at jeg valgte en annen gren, sier han.