Køene som oppstår ved rundkjøringen ved flyplassen forplanter seg helt inn i bykjernen
Flytting av ferjeleiet ut av bysentrum og en snarlig avklaring av Møreaksen tvinger seg fram.
Flytting av ferjeleiet
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Den langvarige uavklarte situasjonen rundt Møreaksen hindrer nødvendig byutvikling og fører til at helt sentrale trafikktiltak i Molde skyves på ubestemt tid. Jeg deler Torgeir Dahls syn på at det nå må legges betydelig press på Samferdselsdepartementet og den politiske ledelsen for å få en avklaring om plasseringen av det nye ferjeleiet. Molde trenger handlekraft nå – ikke om ti eller femten år. Uansett om ferjeleiet blir liggende i sentrum eller flyttes ut av byen, vil dette etter mitt syn få direkte konsekvenser for beslutningen om videre arbeid med Møreaksen.
Les også:
Jeg har i mine tidligere debattinnlegg gjort rede for min motstand mot Møreaksen. Etter de siste kostnadsoverskridelsene på Rogfast og Stad skipstunnel er det all grunn til å anta at dagens kostnadsestimat for Møreaksen er betydelig undervurdert – tiltaket blir altfor dyrt og innebærer en for høy gjennomførings- og markedsrisiko. Utbygging av veinett som skal sikre bedre fremkommelighet i byene er kritisk infrastruktur, og beslutningene som tas her berører svært mange. Nettopp derfor må vi prioritere løsninger som gir størst nytte for flest mulig – og som faktisk lar seg gjennomføre innenfor realistiske økonomiske rammer.
Trafikksituasjonen i sentrum og på innfartsveien inn til Molde er i ferd med å bli uholdbar. En utbygging av ferjeleiet i sentrum vil ikke løse disse utfordringene – tvert imot vil det forsterke presset i et allerede overbelastet område. Trafikkøkningen etter at det nye fellessykehuset ble tatt i bruk er merkbar. Køene som oppstår ved rundkjøringen ved flyplassen forplanter seg helt inn i bykjernen, og dette er før ytterligere trafikkvekst og nye utbygginger er tatt med i beregningen.
Les også:
Derfor mener jeg at trafikksituasjonen må vurderes helhetlig – fra Årø og inn mot sentrum. Alt annet vil være å lappe på et problem som krever en strategisk og langsiktig løsning. Flytting av ferjeleiet ut av sentrum, bygging av bytunnel og ny innfartsvei vil være et prosjekt som både kostnadsmessig kan forsvares og som vil komme svært mange til gode. La oss slutte å kaste bort tid og penger på planlegging, prosjektering og nye runder med konsekvensutredninger av løsninger som uansett ikke lar seg gjennomføre og som mangler lokal forankring. Å løse trafikkutfordringene i Molde vil trolig kreve investeringer i størrelsesorden 5–7 mrd. Sammen med utbyggingen av innfartsveien inn til Ålesund E136 Moa–Digernes – som kanskje er i omtrent samme kostnadsorden – er dette investeringer staten kan og bør håndtere parallelt. Dette er ikke regionale særønsker, men høyt prioriterte tiltak som berører svært mange til glede og nytte for hele fylket.
Les også:
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal